به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس شهلا چایچیان با اشاره به اینکه بیماری آندومتریوز موجب کاهش کیفیت زندگی بیماران می‌شود،‌ اظهار داشت: احتمال افزایش سرطان‌های تخمدان در این بیمار مشاهده شده و نیز نازایی در بین این بیماران خیلی شایع است.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران تشخیص قطعی آندومتریوز را لاپاراسکوپی عنوان کرد و گفت: هر چه به سمت روش‌های تشخیصی غیرتهاجی حرکت کنیم، کمک می‌کند که بیماران را در مراحل دیرتر جراحی کنیم و بهتر بتوانیم آن را کنترل نماییم.

وی با بیان اینکه دنیا به سمت درمان‌های طبی این بیماری در حرکت است، تصریح کرد: برخی از درمان‌های این بیماری مراحل تحقیقاتی را طی می‌کنند که امیدواریم تا چند روز آینده یکی از پروژسترون‌ها که نقش مهمی در درمان این بیماری دارد، وارد کشور شود.

چایچیان با تأکید بر اینکه افق نوید بخشی در عرصه درمان طبی آندومتریوز پیش رو داریم، اظهار داشت: بیماری آندومتریوز دو علت دارد که یکی از علل درونی شامل اختلالات و دیگری عوامل محیطی است که مهمترین آنها سموم محیطی در مواد غذایی و آلودگی‌های صنعتی است.

وی به تعویق افتادن باروری را از دیگر عوامل این بیماری عنوان کرد و گفت: هر چه زمان بلوغ تا باروری طولانی‌تر باشد احتمال بروز این بیماری بیشتر است و با توجه به وضعیت جامعه که خانم‌ها به سمت شغل و تحصیل حرکت کرده‌اند بیشتر شاهد بروز این بیماری هستیم.

دوازدهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران تا 19 مهر سال جاری در مرکز همایش‌های رازی ادامه دارد.