~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس همایش داوری همزمان با روز داوری بین‌المللی توسط مرکز منطقه‌ای داوری تهران با حضور حقوقدانان برجسته بین‌المللی برگزار شد.

در نشست خبری این همایش، اوویس رضوانیان مدیر مرکز منطقه‌ای داوری تهران گفت: چنانچه طرفین یک توافق یا قرارداد توافق کنند که داوری در خصوص اختلافات را به شخص ثالث واگذار کنند شخص ثالث مذکور می‌تواند موضوع را حل و فصل کند و دیگر اختلافات وارد سیستم قضایی و دادگاه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه شرط داوری در قراردادها گنجانده شود از دادگاه سلب صلاحیت می‌شود و حتی اگر یکی از طرفین به دادگاه مراجعه کند، دادگاه با توجه به شرط داوری گنجانده شده در قرارداد، از خود برای رسیدگی سلب صلاحیت می‌کند.

وی افزود: عضویت ایران از طریق ایجاد مرکز منطقه‌ای داوری تهران در مرداد 1383 توسط نهادهای قانونگذاری ایران رسمیت یافت.

مدیر مرکز منطقه‌ای داوری تهران گفت: ایران متعهد شده است استقلال نهادهای بین‌المللی داوری را بپذیرد و این مرکز به سبب این استقلال بهترین مرجع داوری برای حل و فصل اختلافات است.

رضوانیان تاکید کرد: این مرکز هم در داوری های داخلی و هم داوری‌های بین‌المللی فعال است و در قراردادهایی که بین دو شخص ایرانی شامل شخصیت‌های حقوقی و حقیقی، دو شخص خارجی و یک شخص ایرانی یک شخص خارجی می‌تواند داوری کند.

سورش دیواناتان رئیس یک گروه داوری تجاری در سنگاپور نیز در این نشست خبری درخصوص این نشست و کیفیت آن گفت: همایش‌هایی از این دست واقعه‌ای فوق‌العاده برای وکلای خارجی مانند من است که با ایرانیان ارتباط بگیرم و مراکز داوری را بشناسند.

دیواناتان تصریح کرد: ایران فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران و حقوق‌دانان دارد ولی شناخته شده نیست.

رئیس یک گروه داوری تجاری در سنگاپور تصریح کرد: ایران کشوری زیبا با مردمی دوست داشتنی و محیطی امن است و من دوست دارم حس حضور در این سرزمین را با مردم کشور خودم شریک شوم.

وی تاکید کرد: مطمئن هستم شرکت‌ها و فرصت‌های زیادیی در سنگاپور وجود دارند که بخواهند با ایران ارتباط بگیرند چنانچه زمانی وکیل یک شرکت بودم که پیش از تحریم‌ها با ایران ارتباط بازرگانی داشت.

مرتضی شهبازی‌نیا دبیر علمی همایش روز داوری بین‌المللی نیز گفت: در این همایش 3 میزگرد شامل داوری بین‌المللی در ایران، داوری بین‌المللی با طرفین دولتی و تاثیر تفاوت‌های فرهنگی و حقوقی در روند داوری بین‌المللی دارد.

وی افزود: محورهای میزگرد داوری بین‌المللی در ایران نقش دادگاه‌های ایرانی در داوری بین‌المللی به چالش کشیدن، ابطال و اجرای آرای داوری در ایران و اثر تحریم‌های وضع شده علیه ایران بر روند داوری بین‌المللی است.

شهبازی‌نیا محورهای میزگرد داوری بین‌المللی با طرفین دولتی را مصونیت دولت‌ها، حفظ منافع ملی در مقابل علنی بودن امور، تجربه و چالش‌های مراجع داوری در داوری‌های بین‌المللی با طرفین دولتی عنوان کرد.

دبیر علمی این همایش تفاوت‌های فرهنگی از نگاه داوران، تجربه وکلا و مشاوران حقوقی و موضع طرفین دعوی را محورهای میزگرد سوم با عنوان تاثیر تفاوت‌های فرهنگی و حقوقی در روند داوری بین‌المللی دانست.

شهبازی نیا تاکید کرد: انتخاب ایران ببه عنوان یکی از مراکز داوری فرصتی خوب برای ایران است تا به مرکزی برای داوری در منطقه تبدیل شود که مزایای فراوانی برای ایران خواهد داشت. ایجاد این مرکز در کنار مزایای متعدد می‌تواند به جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین کارآفرینی کمک کند چرا که مکانیزم حل و فصل قابل اتکایی برای قراردادهاست.

مرکز منطقه‌ای داوری تهران (TRAC) یک سازمان داوری بین‌المللی است که زیر نظر سازمان حقوقی مشورتی، آسیایی-آفریقایی (AALCO) فعالیت می‌کند که پس از تصویب به وسیله نهادهای قانونگذاری ایران در مرداد 1383 رسمیت یافت و سال بعد فعالیت خود را با انتشار قواعد داوری آغاز کرد.

مرکز منطقه‌ای داوری تهران به عنوان یک مرکز مستقل و بی‌طرف در انجام وظایف خود از مزایا و مصونیت‌های یک سازمان بین‌المللی بهره می‌برد و خدمات داوری را در سطحی جهانی برای کاربران فراهم می‌کند.