~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس فرشته روح افزا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس با انتقاد از طرح برخی موضوعات مانند اعتراض به قانون ممنوعیت خروج زنان از کشور با اجازه همسر، گفت: طرح این موضوع را به این صورت در این برهه زمانی بسیار بی‌موقع می‌دانم چرا که هم‌اکنون دو بحث مهم در کشورمان وجود دارد، یکی بحث برجام و دیگری بحث شهدای مکه و مناست که جامعه باید بر روی آنها متمرکز باشد تا آنها حل شود.

وی افزود: وقتی در این بحبوحه‌ها این مباحث مطرح می‌شود، حق مطلب ادا نمی‌شود و به نوعی مظلومیت مضاعف برای زنان و خانواده ایجاد می‌کند. بنابراین، اولاً هم‌اکنون زمان طرح چنین موضوعاتی نیست چون کشورمان در یک بحران قرار دارد چه کسی می‌تواند این موضوع را منکر شود که بتواند وارد اینگونه موضوعات شود و ثانیاً اینکه آیا این موضوع به نفع زنان است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت این موضوع به نفع زنان نیست چرا که اولاً بی‌موقع بحث می‌شود و ثانیاً بستر قانونی آن دیده نشده است یعنی طرح این مبحث منجر به اختلافات خانوادگی شده و به نوعی به سطح اختلافات خانوادگی دامن زده و آن را به اوج می¬‌رساند.

وی افزود: حال سوال اینجاست که ما چند نفر خانم در کشور داریم که در المپیاد ورزشی شرکت کردند و همسرانشان به آنها اجازه شرکت در این مسابقات را نداده¬‌اند. بهتر است اول تعداد آنها مشخص شود و بعد یک جنجال برای خانواده‌ها ایجاد کنیم. مگر ما در بحث مهریه به دنبال این نبودیم که حقوق زنان را به آنها بدهیم و مردانی که به دلایلی مهریه را پرداخت نمی‌کردند به زندان فرستادیم نتیجه آن چه شد؟

روح افزا اظهار داشت: آیا مشکل خانواده‌ها به این روش حل شد؟ مهریه را افزایش دادیم آمار ازدواج کاهش پیدا کرد. تضمین گرفتیم، مردان زیر بار ازدواج نرفتند، چون از آینده آن ازدواج مطمئن نبودند. خانم‌هایی که در خانه بودند مهریه‌های خود را به اجرا گذاشتند، آمار طلاق بالا رفت. وقتی قبل از آماده کردن بستر قانونی این مسائل و عدم آموزش صحیح اذهان این حرف‌ها مطرح می‌شود، غیر از این است که مشکل ایجاد می‌کنیم؟! شما اگر می‌خواهید یک جریان رودی را به یک سمتی ببرید بهتر است اول بستر آن را فراهم کنید و اول مسیر رود را مشخص کنید بعد آب را به روی مردم باز کنید تا خفه نشوند.

وی ادامه داد: اگر واقعاً می‌خواهید حقوق زنان را ابقا کنید، به نظر بنده نه تنها به این صورت حقوق زنان محقق نمی‌شود، بلکه جنجال‌ها و مشکلات در خانواده‌ها افزایش پیدا می‌کند. تغییر این قانون در مرحله اول اصلاً امکان‌پذیر نیست، چون غیرشرعی است و از نظر قوانین، وقتی یک قانون قرار است در مجلسی به تصویب برسد، باید شورای نگهبان هم آن را تأیید کند و اگر فرض کنیم که مجلس هم با تغییر این قانون موافقت کند، شورای نگهبان آن را رد می‌کند چون مخالف دین است. علما هم همه در مورد آن نظر داده‌اند.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان اظهار داشت: چرا ما در حوزه زنان و خانواده علما را اینگونه وارد کار می‌کنیم؟ چرا از پتانسیل علما در جهت مایه آرامش بودن زوجین و آموزش ارتباط صحیح به خانواده‌ها استفاده نمی‌کنیم؟ چرا معاونت امور زنان هنوز نتوانسته یک مرخصی زایمان خانم‌ها را به 9 ماه افزایش دهد؟ و حالا یک جنجال جدید را مطرح می‌کند در حالی که با طرح چنین موضوعاتی دادگاه‌های خانواده را پر می‌کند؟

روح افزا تصریح کرد: چند درصد از زنان ما توانمند هستند و پول دارند و می‌توانند به خارج از کشور بروند که همسرانشان به آنها اجازه خروج از کشور را نمی¬‌دهند؟ خانمی که تاکنون توانسته در المپیادهای مختلف مقام بیاورد آیا تاکنون در منزل نشسته بوده و به این مقام‌ها رسیده است؟ و همسرش تاکنون به او اجازه نداده بوده است به خارج از کشور سفر کند؟ طرح این موضوع واقعاً مسخره نیست که برای خانم‌های المپیادی اجازه بگیریم این خانم‌ها تاکنون بدون اجازه یا با دعوا بیرون می‌آمدند یا اول طلاق می‌گیرند و سپس المپیادی می‌شوند؟! این چه اقدامات و اظهارات نسنجیده و غیرکارشناسی است؟ افرادی که این مسائل را مطرح می‌کنند تسلط بر مسائل جامعه‌شناسی و مسائل خانواده ندارند و حق ندارند با طرح این مباحث جنجال‌های خانوادگی ایجاد کنند.

وی افزود: چرا به خانم‌ها یاد نمی‌دهیم که چگونه با همسران خود تعامل داشته باشند تا منجر به این اختلافات نشود؟ چرا به مردان آموزش نمی‌دهیم که با همسران خود چگونه رفتار کنند؟ چرا بودجه این امور، صرف مصارف دیگری مانند انعقاد تفاهم‌نامه با صندوق جمعیت و الگوبرداری از خانواده فنلاندی می‌شود، چرا به جای اینها به مردان آموزش نمی‌دهیم که اگر همسرانتان پیشرفت کنند تا چه حد به نفع شما و جامعه است؟ چرا برای غیر زنان خانه‌دار هیچ اقدامی انجام نشده است؟ دختران ما در جامعه فعلی نیاز به رفع موانع ازدواج دارند که مشکل ازدواج آنها حل شود یا اینکه می‌خواهند از کشور خارج شوند؟ تاکنون در ازدواج‌ها بحث مهریه و تعداد سکه مشکل‌ساز بود، هم‌اکنون کاری می‌کنند که بحث‌های جدیدی مطرح شود چرا زندگی و آینده جوانان که باید مایه سرافرازی کشورمان شوند را اینگونه به چالش می‌¬کشیم؟

این کارشناس مسائل زنان ادامه داد: چند درصد از دختران جوان ما می‌خواهند به تنهایی به خارج از کشور بروند، چرا قبل از طرح این موضوعات کار کارشناسی انجام نمی‌دهند و برای چه تا این حد باری به هر جهت موضوعات مختلف را مطرح می‌کنند؟ این موضوع بسیار روشن است که با طرح این موضوعات بیشتر به اختلافات خانوادگی دامن می‌زنند، اگر می‌خواهید به زنان حقوق آنها را بدهید، لطفاً معاونت امور زنان حق زنانی که بچه‌دار شده‌اند و نیاز به استفاده از مرخصی زایمان به میزان 9 ماه دارند را ابقا نماید.

روح افزا افزود: دولت تاکنون چنین توانایی نداشته است، دولتی که توانمند نیست که بیمه زنان خانه‌دار را تأمین کند چرا بحثی را طرح می‌کند که زنان سرپرست خانوار و زنان مطلقه افزایش پیدا کنند؟ چرا متوجه نمی‌شوند که اینگونه اقدامات در حقیقت ضایع کردن حقوق زنان است؟ طلاق زنان در هر صورت به نفع زنان نیست، نیاز عاطفی، نیاز مالی، وضعیت بچه‌های طلاق، زنان مطلقه، نگاه جامعه به این افراد از تبعات آن است و به جای بازاندیشی در این موارد مدام مطالبی مطرح می‌شود که وضعیت به سمت بحران پیش ببرند که نتیجه آن از هم پاشیدگی نظام خانواده است، به نظر بنده این افراد کارشناس و توانمند نیستند و نمی¬‌دانند چگونه از منابع موجود داخلی استفاده کنند و برای همین به فنلاند می‌روند و از نظر کارشناسان داخلی هم استفاده نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: بنده نمی‌گویم این مسئله در کشور ما یا سایر کشورها مورد سوءاستفاده برخی از مردان قرار نمی‌گیرد، اما خیلی قوانین الهی است که مورد سوءاستفاده خیلی‌ها قرار می‌گیرد. بهتر است برویم و آن طرف موضوع را اصلاح کنیم و جلوی سوءاستفاده‌ها را بگیریم، نه اینکه کاری کنیم که منجلاب ایجاد شود. مگر دین بازیچه است؟! که مطابق سلیقه منصوبین کشور  تغییر کند. دین کانون الهی است. مردم در این روزها تشییع جنازه‌های شهدای راه خدا را داشتند. مردم ما تا چند روز آینده مشکی پوش محرم، عاشورا و تاسوعای حسینی هستند، در خیابان‌ها سینه می‌زنند و پرچم عزا بلند می‌کنند. مردم ما دین‌مدار هستند آیا درست است که به جای درک وضعیت کنونی جامعه، معضل دیگری درست کنند.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان تصریح کرد: چند نفر مبتلا به این موضوع هستند؟ زنان روستایی و زنان کارگر بیشتر به حمایت‌های بیمه‌ای نیاز دارند یا نیاز به رفتن خارج از کشور دارند، مگر دغدغه چند درصد از زنان ایرانی حضور در خارج از کشور است، چرا در تربیت کودکان به زنان کمک نمی‌کنند، چرا برای عدم ثبات ساعت کار برای زنان فکر نمی‌کنند که زنان هم مانند مردان باید کار کنند، عدم کار کارشناسی و کار دقیق باعث می‌شود که یک خانم کارمند ساعت 4 تعطیل شود، در حالی که فرزند او ساعت 12 از مدرسه تعطیل شده و به خانه آمده است، چرا بر روی مشکلات اساسی زنان کار نمی‌شود و مسئولان تنها قصه‌گویی می‌کنند.

روح افزا خاطرنشان کرد: خانمی یک مشکل خانوادگی برایش ایجاد شده، به خاطر آن می‌خواهند یک قانون درست کنند، آن هم در شرایطی که مردم باید بر روی استیفای حق و حقوق شان از دولت عربستان سعودی متمرکز شوند، اینها که اینقدر دم از احقاق حقوق می‌زنند، بنده پیشنهاد می‌کنم دستگاه‌های حقوق بشری خود را راه بیندازند و حق بچه‌هایی که بی‌گناه یتیم شدند را ابقا کنند. کجایند دستگاه‌های حقوق بشری که دم از احقاق حق می‌زنند؟ یک خانمی که همسرش اجازه نمی‌دهد از کشور خارج شود به خاطر او می‌خواهید قانون تصویب کنید، چرا نمی‌روند نیویورک فریاد بزنند و صدای این بچه‌ها و خانواده‌ها را به گوش دنیا برسانند. الان حقوق بچه‌هایی که در این حادثه یتیم شده‌اند، اهمیت بیشتری دارد یا اجازه گرفتن یک خانم از همسرش برای حضور در المپیاد ورزشی؟

وی تصریح کرد: شرع ما راه‌حل دارد. حضرت زینب(س) برای اینکه بتواند در کربلا تا آخرین مرحله رسالت حسینی را اجرا کند، در هنگام ازدواج این موضوع را با همسرش مطرح می‌کند و اجازه آن را می‌گیرد. ما در شرع راه‌حل داریم، چرا اینها را به مردم یاد نمی‌دهند که خانم‌هایی که این موضوع برایشان تا این حد اهمیت دارد، آن را در شروط ضمن عقد بیاورند و همان زمان این موضوع را حل کنند، طرح این موضوع تنها به مشاجرات خانگی دامن می‌زند.

وی گفت: طرح این موضوعات نشان می‌دهد که مسئولان، کار کارشناسانه انجام نمی‌دهند، چرا دوباره یک دعوا برای جامعه ایجاد کنند. بهتر است معاون رئیس‌جمهور حتماً با زنان کارشناس و شورای فرهنگی اجتماعی زنان اول این موضوعات را مطرح کنند و نظرات آنها را جویا شود، مشکلی که با یک راه‌حل ساده می‌¬تواند حل شود را تبدیل به یک بحران نکنند.