~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری مهر علی تیموری در نشست خبری که پیش از ظهر چهارشنبه در سازمان محیط‌زیست برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار شکارچی غیرمجاز در کشور وجود دارد. بنابراین سازمان محیط‌زیست با احداث قرق های اختصاصی، سعی در مدیریت و ضابطه‌مند کردن شکار و صید در کشور را دارد.

وی در خصوص مجوزهای شکار صادر شده از سوی سازمان محیط‌زیست اظهار داشت: در سال ۹۲ برای حدود ۳۰۰ رأس چهارپا شامل کَل و بز، قوچ، میش و آهو که هیچ یک از گونه‌های در معرض خطر انقراض کشور نیستند، مجوز شکار صادر شده است.

به گفته مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌زیست، حدود ۵۰ مجوز برای شکارچیان خارجی و ۲۵۰ مجوز برای شکارچیان داخلی صادر شده است.

تیموری تصریح کرد: در سال ۹۳، نه برای خارجیان و نه برای شکارچیان داخلی هیچ‌گونه مجوز شکار و صیدی صادر نشد.

وی افزود: در چهار ماهه نخست امسال تاکنون به غیر از مجوز شکار گنجشک در پنج استان و بلدرچین در هفت استان، هیچ مجوزی برای شکار و صید نه شکارچیان خارجی و نه برای شکارچیان داخلی صادر نشده است.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌زیست تاکید کرد: برنامه‌ای با حضور اساتید دانشگاه، معتمدین محلی، NGOهای زیست محیطی و شکارچیانی که اسلحه‌های خود را بر زمین گذاشته‌اند، در حال تبیین شدن است تا بر اساس سرشماری‌های پاییزه در خصوص صدور مجوز شکار و صید در استان‌های مختلف در سال جاری تصمیم‌گیری شود.

به گفته تیموری، بر اساس این سرشماری‌ها تاکنون در برخی از استان‌ها از جمله خراسان جنوبی و برخی دیگر استان‌ها نرخ رشد جمعیت حیات‌وحش به ویژه چهارپایان مثبت بوده اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

وی افزود: مجوزهایی که برای شکار گنجشک و بلدرچین صادر شده در حد معیشت و امرار معاش جوامع محلی در استان‌هایی مانند خوزستان، لرستان و تهران صادر شده است.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌زیست در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا با وجود تامین اعتبار توسط دولت برای استفاده از هلی‌کوپتر و هواپیما در اطفای حریق در منابع طبیعی و مناطق چهارگانه محیط‌زیست در آتش‌سوزی هفته گذشته پارک ملی گلستان از این تجهیزات برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده نشد؟ گفت: در سال ۹۴، هشت میلیارد تومان توسط دولت برای اطفای حریق با بالگرد و هواپیما در مناطق طبیعی اعتبار تصویب شده است و بنابراین استفاده از این تجهیزات، هیچ هزینه‌ای برای محیط‌زیست ندارد.

به گفته تیموری، از سال ۹۰ تا ۹۴ میزان آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه محیط زیست روند نزولی داشته و با اینکه از نظر تعداد، افزایش داشته، از نظر وسعت کاهش چشمگیری آتش‌سوزی در این مناطق داشته است.

وی تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال ۹۴، ۲۱۰ مرتبه آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه محیط‌زیست رخ داده است؛ در حالی که در سال ۹۳، ۱۹۶ مرتبه آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه محیط‌زیست رخ داده بود. با این حال در شش ماهه نخست سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳، وسعت آتش‌سوزی‌ها در این مناطق ۶۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌زیست یادآور شد: به عنوان مثال در سال ۹۴ در پارک ملی گلستان تاکنون آتش‌سوزی در حدود ۱۰۰ هکتار از این منطقه رخ داده است در حالی که در سال‌های ۹۲ و ۹۳ به ترتیب در ۱۵۰۰ و ۱۳۰۰ هکتار از مناطق پارک ملی گلستان آتش‌سوزی رخ داد.

تیموری همکاری جوامع محلی و استفاده از کمک‌های داوطلبانه بر اثر آموزش‌ها و فرهنگسازی‌های ایجاد شده در این مناطق را مهمترین علت کاهش آتش‌سوزی‌ها و سرعت اطفای حریق‌ در این مناطق عنوان کرد.

به گفته وی، در پنج ماهه نخست سال ۹۴ وسعت آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه ۲۶۵۰ هکتار توسط بازرسی‌ها و بررسی‌های انجام شده برآورد شده است در حالی که این میزان در سال ۹۳ در مدت مشابه معادل ۵۷۹۰ هکتار بوده است.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌زیست در خصوص تعداد گونه‌های در معرض انقراضی که در شش ماهه نخست سال جاری از بین رفته‌اند، اظهار داشت: در این مدت حدود ۱۴ قلاده پلنگ در مناطق مختلف کشور از بین رفته و آمار دقیقی از تعداد خرس‌های قهوه‌ای در دسترس نیست و به نظر می‌رسد بین دو تا پنج عدد تلف شده باشند.