به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس علی ربانی در نشست خبری بیست‌و هفتمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان و سیزدهمین همایش کشوری پرستاری کودکان که امروز سه‌شنبه 14 مهر سال جاری در سالن شورای مرکز طبی کودکان برگزار شد اظهار داشت: در این همایش به 3 محور تحقیقات در پزشکی اطفال،‌ مسائل بهداشتی کشور که با نظارت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت برگزار می‌شود و مسائل جاری طب اطفال می‌پردازیم.

وی افزود: مسائلی که در بیست‌و هفتمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان مطرح می‌شود بر اساس نیاز سنجی کنگره سال گذشته در نظر گرفته شده است.

این فوق تخصص غدد اطفال با بیان اینکه رشد،‌ تیروئید، بلوغ و تغذیه موضوعات مهمی در طب اطفال محسوب می‌شود گفت: اکنون بیماری‌ها نسبت به 30 سال گذشته تغییر کرده است و امروزه کودکان بیشتر با بیماری‌های مزمن مادرزادی و قلبی روبرو هستند، همچنین بیماری‌های متابولیکی به یکی از معضلات حل نشده در کشور تبدیل شده است.

وی افزود: در بحث تجهیزات و تشخیص بیماری‌های متابولیکی در کشور عقب هستیم، بنابراین سمینارهای خاصی را در مورد دیابت و مسمومیت‌ها در نظر گرفته‌ایم.

رئیس مرکز طبی کودکان با اشاره به اهمیت تشخیص و غربالگری بیماری‌های متابولیکی از افتتاح مرکز غربالگری و تشخیص بیماری‌های متابولیکی در مرکز طبی کودکان همزمان با افتتاحیه بیست‌و هفتمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان خبر داد و گفت: مرکز غربالگری و تشخیص بیماری‌های متابولیکی با داشتن دستگاهی پیشرفته قادر به تشخیص بیماری‌های متابولیکی خواهد بود اکنون آمار صحیحی از میزان مبتلایان به بیماری‌های متابولیکی در کشور وجود ندارد که امیدواریم با راه‌اندازی این مرکز و غربالگری این بیماری‌ها آمار شیوع بیماری‌های متابولیک به وزارت بهداشت ارائه شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ریز مغذی‌ها را عاملی در چاقی کودکان عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون شیوع چاقی در کودکان افزایش یافته و زنگ خطر در این زمینه به صدا در آمده است.

وی افزود: نیمی از مراجعانی که به من مراجعه می‌کنند از مشکل چاقی رنج می‌برند این در حالی است که چاقی ام‌الامراض محسوب می‌شود و زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

این فوق تخصص غدد اطفال ادامه داد: مصرف فست‌فودها و غذاهای پرکالری نه تنها موجب رشد بهتر نمی‌شود بلکه کودک را با مشکل چاقی مواجه می‌کند، بهتر است والدین غذای کافی و مناسب در اختیار فرزند خود قرار دهند زیرا زیاد خوردن موجب رشد بهتر نمی‌شود.

رئیس مرکز طبی کودکان تصریح کرد: اختلالات استخوانی و دیابت بر اثر چاقی ایجاد می‌شود، امیدواریم با راه‌اندازی این مرکز بیماری‌های متابولیکی سامان بگیرد و از مصرف ریز مغذی‌ها جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: وزن کودکان بعد از دوسالگی باید سالانه دو کیلوگرم افزایش یابد و بیشتر از آن به معنی به صدا درآمدن زنگ خطر است.

این فوق تخصص غدد اطفال گفت: چاقی از سن پیش‌دبستانی قابل کنترل نیست و زمینه افزایش وزن را تا پایان عمر فراهم می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت مصرف مولتی ‌ویتامین در کودکان اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده مصرف مولتی‌ویتامین به ویژه ویتامین‌های انگلیسی A و D برای رشد کودکان ضرورت دارد.