به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر علی اکبر سیاری صبح چهارشنبه در حاشیه برگزاری نهمین کنگره اورژانسها و بیماریهای شایع طب کودکان در بیمارستان کودکان مفید، گفت: در این فصل بیماریهای عفونی ویروسی بسیار شایع می شود. اگر به این مورد به درستی توجه نکنیم، عفونتهای ویروسی به عفونتهای باکتریایی تبدیل می شود.

وی افزود: همچنین اگر کودک دچار سوء تغذیه باشد، در پی ابتلا به عفونتهای ویروسی به عفونتهای اسهالی نیز مبتلا خواهد شد.

سیاری با بیان اینکه ۲۰۰ ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، گفت: به خانواده ها توصیه می کنم کودکانی که دچار عفونتهای تنفسی می شوند را به هیچ وجه تحت درمان خودسرانه آنتی بیوتیکی قرار ندهند. مایعات فراوان به کودک خود بخورانند و امکانات استراحت را برای وی فراهم کنند. همچنین خانواده ها از تماس کودکان خود با کودکان دیگر جلوگیری کنند تا عفونت منتشر نشود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه به باید و نبایدهای تجویز واکسن آنفلوانزا در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر واکسن آنفلوانزا در کشور موجود است و برای کودکان شش ماه تا سه سال، دو نوبت و یک دوم دوز توصیه می شود و برای کودکان شش سال به بالا دوز کامل را توصیه می کنیم.

سیاری در ادامه به وضعیت تامین واکسن فلج اطفال در کشور اشاره کرد و افزود: واکسن فلج اطفال به میزان دو میلیون دوز وارد کشور شده است. البته ماهانه یک میلیون دوز مصرف داریم. یونیسف وعده داده است تا ۶ هفته آینده، سه میلیون دوز واکسن فلج اطفال را برای ما تامین کند. همچنین موسسه رازی نیز قول داده است دو میلیون دوز واکسن فلج اطفال را تامین کند.

وی درباره اورژانسهای کودکان گفت: کودکانی که با شوک به مراکز درمانی مراجعه می کنند، اگر یک ارگان در بدن آنها نارسایی داشته باشد، تا ۲۵ درصد دچار مرگ و میر می شوند، اگر دو ارگان از بدن آنها درگیر باشد، احتمال مرگ و میر به ۶۵ درصد می رسد و اگر سه ارگان از بدن آنها نارسایی داشته باشد، احتمال مرگ را تا حدود ۸۵ درصد افزایش می دهد.

سیاری ادامه داد: ۱۲-۱۰ درصد کودکان دچار تشنج می شوند و حوادث، شایع ترین علت مرگ و میر کودکان بالای چهار سال است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه اضافه وزن و چاقی را از جمله مهم ترین عوامل زمینه ساز ابتلا به بیماریهای غیرواگیر دانست و گفت: ۲۰ درصد کودکان ایرانی دچار اضافه وزن هستند. همچنین ۶.۸ درصد کودکان دچار کوتاهی قد هستند که این آمار در کودکان زیر پنج سال استان سیستان و بلوچستان به ۲۰ درصد می رسد.