به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس پرویز افشار در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، توضیحاتی درمورد موضوع توزیع مواد مخدر توسط دولت و ایجاد اتاق‌های امن تزریق برای معتادان تزریقی داد.

وی با اشاره به طرح برخی نمایندگان مجلس جهت در دست گرفتن توزیع مواد مخدر بخصوص هروئین از سوی دولت گفت: این امر کاملا تکذیب می‌شود و با قاطعیت می‌گویم نه در دولت و نه در ستاد مبارزه با مواد مخدر هیچ اراده‌ای برای در دست گرفتن توزیع مواد مخدر وجود ندارد.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: این ستاد هیچ برنامه‌ای برای توزیع ماده مخدر هروئین ندارد ضمن اینکه مراکز امن تزریق نیز نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه خدمات کاهش آسیب برای معتادان تزریق گسترش خواهد یافت گفت: این خدمات شامل توزیع سرنگ،‌خدمات پانسمان زخم و در مبتلایان به ایدز یا هپاتیت به صورت توزیع وسایل پیشگیری در رفتارهای پرخطر جنسی خواهد بود تا منجر به گسترش و انتقال بیماری نشود.

افشار به موضوع انتقال بیماری از طریق سرنگ‌های آلوده و یا رفتارهای پرخطر جنسی اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه فرد معتاد موجب می‌شود که بیماری خطرناک او از طریق سرنگ آلوده به فردی دیگر منتقل شود خود نیز با عفونت محل زخم و مننژیت مغزی مواجه شده و این گونه مرگ و میر معتادان افزایش پیدا می‌کند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد علت عدم ایجاد اتاق‌های امن تزریق گفت: این اتاق‌ها یک اقدام آخر خطی لوکس است که پاره‌ای از کشورهای دنیا که تعداد معتادانشان کم است آن‌ها را راه اندازی می‌کنند.

وی افزود: اما گستره جغرافیایی کشور ما و گستره جغرافیایی توزیع معتادان اجازه نمی‌دهد که بتوانیم اتاق‌های امن تزریق را تعطیل کنیم چرا که جامعه هدف ما یعنی معتادان تزریقی خیابانی بسیار گوشه‌گیر هستند و دانش فنی بالایی ندارند، آن‌ها حوصله رفتن به مراکزی با فاصله طولانی و گرفتن خدمات را ندارند.

افشار خاطرنشان کرد: ما تا جایی که ممکن است باید به جای کشاندن معتادان به مراکز امن تزریق خودمان خدمات را به صورت کوله پشتی به دل آن‌ها ببریم.

وی با ذکر مثالی گفت: فرض کنید اتاق امن تزریقی در یکی از نقاط شمالی شهر تهران تاسیس شد آیا معتادان کنار اتوبان چمران و یا معتادان دره فرحزاد و مناطق دیگر می‌توانند خود را به این مرکز برسانند تا خدماتی دریافت کنند؟.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: به طور قطع ما باید سرنگ و وسایل پیشگیری از بیماری رفتارهای پرخطر جنسی و پانسمان زخم را در محل‌های تجمع معتادان پرخطر برده و در آنجا توزیع کنیم تا از انتقال بیماری‌ها جلوگیری شود.