~~به گزارش پارس ، به خبرگزاری فارس 10 روز از فاجعه تلخ منا گذشت و حدود 5 هزار حاجی مظلوم قربانی بی‌کفایتی و عدم مسئولیت‌پذیری رژیم سعودی شدند.

تقریباً یک دهم قربانیان این حادثه زائران ایرانی بودند، زائران ایرانی نیز از آتش سوء مدیریت سعودی‌ها در امان نماندند و 464 حاجی ایرانی جان خود را از دست دادند.

این فاجعه پس از سقوط جرثقیل در مسجد‌الحرام، سقوط پنکه سقفی در صفا و مروه، ریزش کوه روی هتل محل سکونت زائران و آتش گرفتن خیام حاجیان مصری پنجمین حادثه‌ای بود که در حج تمتع امسال رخ داد.

پس از اعلام نتایج اولیه، تعداد قربانیان ایرانی این فاجعه توسط مسئولان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، ناگهان به مدت 2 روز آمار روی 239 جان‌باخته ایرانی و 241 مفقود متوقف شد.

مسئولان سازمان حج دلیل این توقف را همکاری نکردن مقامات سعودی و ممانعت از شناسایی و تحویل اجساد بیان کرد.

در روز 7 مهرماه سال جاری، وزیر خارجه سعودی با بی‌احترامی به ایران و حجاج ایرانی گفت: رئیس‌جمهور و ملت ایران باید آخرین کسی باشند که درباره دموکراسی و سلامت حجاج اظهار نظر می‌کنند.

فردای آن روز یعنی 8 مهرماه، مقام معظم رهبری در مراسم دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر، مواضع محکم و سختی در قبال بی‌احترامی به ملت و حجاج ایرانی گرفتند و فرمودند اگر به ملت و حجاج ایرانی بی‌احترامی شود قطعاً پاسخ ما سخت و خشن خواهد بود.

روز بعد از سخنان مقام معظم رهبری، پادشاه عربستان ضمن ابراز تسلیت به ملت ایران، آمادگی خود را برای همکاری در جهت شناسایی و تحویل پیکر قربانیان این حادثه اعلام کرد.

در همان روز سازمان حج و زیارت اعلامیه‌ای را منتشر کرد و آمار نهایی قربانیان ایرانی فاجعه منا را 464 نفر اعلام کرد.

اما دقایقی پس از این اعلام رسمی، برای بسیاری از کارشناسان شک و شبهه‌ای در جمع و تفریق تعداد قربانیان و مفقودین ایجاد شد زیرا اگر آمار قبل که 239 جانباخته و 241 مفقود را جمع می‌کردیم به عدد 480 می‌رسیدیم در صورتیکه آمار نهایی 464 جانباخته ایرانی اعلام شده بود بنابراین سرنوشت 16 نفر هنوز معلوم نبود از این رو سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت از پیدا شدن چند مفقود خبر داد.

موضوع را از روابط عموی سازمان حج و زیارت که متولی اعلام اسامی بود دنبال کردیم. گفتند که دلیل این تناقض در آمار، وجود برخی ازا اسامی اشتباه بود، ظاهراً نام برخی از افراد در این لیست وارد شده بود که اصلاً امسال وارد خانه خدا نشده بودند. برای مثال شخصی به نام «کاری‌بای» در لیست مفقودین بود یا نام شخصی به نام «محسن غلامی» که اصلاً در تمتع امسال از ایران به عربستان سعودی نرفته بودند.

بنابراین به دلیل آشفتگی آن روزهای حج، برخی اسامی به اشتباه وارد این فهرست شد و پس از بررسی‌ها و اصلاح اسامی لیست نهایی که شامل 464 نفر جانباخته ایرانی بود، اعلام شد.

امروز در نهایت 104 تن از این قربانیان در میان استقبال خوب سران سه قوه و رئیس دفتر مقام معظم رهبری و مسئولان کشوری و لشکری به کشور باز گشتند. خانواده این قربانیان نیز امروز به کشور وارد شدند تا فردا در ساعت 10 صبح از مقابل دانشگاه تهران در مراسم تشییع پیکر این عزیزان شرکت کنند.