~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس سلیمان عباسی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، مهم ترین دلایل فاجعه منا و حوادث ناگوار در مراسم حج امسال را بی کفایتی رژیم آل سعود، بحران‌های داخلی و جنگ قدرت بین شاهزادگان درباری دانست و اظهار داشت: افتادن دکل، آتش گرفتن چادرها، محبوث شدن زائران در قطار و حادثه تلخ منا در مراسم حج امسال موضوع تصادفی نیست و قطعا عمدی در کار بوده است.

وی تصریح کرد: در موضوع فاجعه منا، مسئولان رژیم سعودی نه تنها به یاری مصدومین نیامدند، بلکه اجازه کمک دیگر زائران را نیزنداده‌اند و این موضوع سبب شدت گرفتن عمق فاجعه و بیشتر شدن کشته شدگان شده‌ است.

نماینده مردم گنبد در مجلس شورای اسلامی گرمای هوا و نیز دسترسی نداشتن زائرها به آب آشامیدنی را مورد توجه قرار داد و گفت: عربستان برای میزبانی مراسم حج مبالغ هنگفتی از مسلمانان جهان دریافت می‌کند و با توجه به نبودن حتی آب آشامیدنی و نیز اینکه در آن فاجعه هیچ یک از سربازان سعودی کوچک‌ ترین صدمه‌ای ندیده‌اند، صحت این موضوع را جدی تر می‌کند که این حادثه از پیش برنامه ریزی شده بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک کوتاهی عمدی در یاری کردن مصدومان فاجعه منا توسط رژیم سعودی مشاهده می‌‌شود، خاطر نشان کرد: دولت عربستان باید فیلم حادثه را در اختیار بازرسان و کارشناسان کشور‌های مسلمان قرار دهد تا علت اصلی این مصیبت مشخص شود.

عباسی با انتقاد از کشور عربستان در اخلال در تحویل جنازه‌ها و کارشکنی در این خصوص، گفت: جمعیت هلال احمر ایران به عنوان یک تیم پیشرو در ارائه خدمات رفاهی و پزشکی که مورد تقدیر تمام کشور‌های مسلمان قرار گرفته است، از ساعات اولیه فاجعه منا آمادگی یاری و همکاری با رژیم سعودی بود، اما آن ها اجازه کمک به هلال احمر ایران ندادند و در خصوص مصدومان کارشکنی کردند.

وی با بیان اینکه دولت عربستان شایسته مدیریت حج را ندارد، اظهار داشت: مسلمانان سراسر جهان باید مدیریت حج را بر عهده گیرند و شرایط امنیتی، بهداشتی، درمانی را با توجه به شأن مسلمانان فراهم بیاورند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواستار عذر خواهی رسمی دولت عربستان از تمام مسلمانان در خصوص بی تدبیری و فاجعه منا شد و تصریح کرد: رژیم سعودی ضمن شفاف سازی این حادثه که عمدی در کار نبوده است، باید با اجساد مطهر کشته شدگان با احترام برخورد کند و اجازه دهد کارشناسان کشور‌‌های مسلمان برای بررسی و شناسایی مصدومان کشورشان به مکه سفر کنند.

عباسی مداوای مجروحان و پرداخت هزینه درمان و نیز خسارت حادثه دیدگان را از جمله وظایف دولت عربستان در خصوص فاجعه منا برشمرد و اظهار داشت: اگر رژیم سعودی به رویه کنونی خویش و فرافکنی ادامه دهد مورد خشم مسلمانان قرار خواهد گرفت.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت عربستان لیاقت و شایستگی مدیریت حج را ندارد، خواستار توجه جدی رژیم سعودی به مصدومان فاجعه منا شد و تصریح کرد: مسئولان عربستان اگر توانایی درمان مصدومان و شناسایی مفقودین را ندارد از هلال احمر ایران و صلیب سرخ یاری بگیرد.