~~به گزارش پارس،به نقل از خبرگزاری فارس علی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، درباره کاهش میل ازدواج، گفت: عامل اقتصاد و تغییر ساختار ارتباطات از علل کاهش گرایش به ازدواج محسوب می‌شود. در گذشته امکان مراوده بین افراد کمتر بود، ولی در حال حاضر با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی، ارتباط بیشتر شده و حالت جذابیت و تازه بودن ازدواج کم شده است.

این روانشناس با بیان اینکه یکی از علت‌های ازدواج این است که دختر و پسر با توجه به تمایلات فکری، خواستار تجربه جدیدی هستند، اظهار داشت: این موضوع با ارتباطات امروز مرتفع شده و جوانان کمتر به سمت ازدواج، گرایش پیدا می‌کنند.

اسماعیلی افزود: زمانی که دختر و پسر قبل از ازدواج با یکدیگر مراوده می‌کنند، به نوعی به یک اشباع جنسی می‌رسند که باعث کاهش تمایلات و ازدواج می‌شود.

وی با بیان اینکه در سطح جهان، تغییراتی اتفاق افتاده است، گفت: این تغییرات، باعث تفاوت تفکرات و نگرش‌ها شده که فاصله و عدم تفاهم‌ها را  بیشتر می‌‌کند و هنگامی که دو نفر می‌خواهند برای آشنایی با یکدیگر صحبت کنند، مشترکات ذهنی و نگرشی زیادی با هم ندارند که این هم یکی از علل عدم ازدواج است. در واقع از این که با کسی ازدواج کنند، هراس دارند.

این روانشناس افزود: در حال حاضر مشابهت‌ها  از نظر رویکردی، دیدگاهی و نگرشی بسیار تفاوت پیدا کرده و یکی از مشکلات و ترس‌هایی که باعث می‌شود جوانان ازدواج نکنند، همین عامل است و از این تفاوت نگرش، نگران هستند که زندگی شان تداوم پیدا نکند و منجر به طلاق شود. بنابراین ترجیح می‌دهند که ازدواج نکنند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه باید برای جوانان سیستم‌های آموزشی، ایجاد شود، گفت: باید در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها درباره درک مشترک با جوانان، صحبت شود و این توضیح داده شود که با وجود تفاوت نگرش ها نیز می توان زندگی بسیار خوبی داشت.

وی با بیان اینکه دو نوع ازدواج هموگامی و هتروگامی وجود دارد، تصریح کرد: هر کدام از این ازدواج‌ها مزیت‌های خود را دارند. ازدواج هموگامی در درون قومیت و محل اتفاق می‌افتد که در گذشته زیاد بوده و این مزیت را دارد که افراد تشابه بیشتری به هم داشته که باعث تداوم زندگی می‌شود.

این روانشناس افزود: ازدواج هتروگامی یا برون قومیتی در حال حاضر به دلیل شبکه‌های اجتماعی، مهاجرت، ارتباطات، تحصیل و شغل‌های متفاوت، بیشتر شده است.

اسماعیلی گفت: باید به جوانان این آموزش را بدهیم که تفاوت ذهنیت، می‌تواند جذابیت بیشتر هم به وجود آورد، البته در صورتی که افراد بخواهند تفاوت‌های یکدیگر را آنطور که هست، بپذیرند.

وی با بیان اینکه باید شرایط ازدواج را در سن پایین‌ و در شکل‌های مختلف فراهم کنیم، اظهار داشت: این مسئله را باید به جوانان و والدین آموزش دهیم. اگر پسر در سن 25 سالگی و دختر بین 21 تا 25 سال ازدواج کند، حساسیت و وسواس کمتری در انتخاب خواهد داشت و دامنه انتخاب وسیع‌تری نیز دارد.

این روانشناس افزود: هر چقدر سن جوانان بالاتر رود و شرایط تغییر کند، توقع فرد از طرف مقابل بیشتر می‌شود و مسائل روانشناسی نشان می‌دهد که وسواس‌ها و ریزبینی‌ها افزایش پیدا می‌کند که یکی دیگر از موانع ازدواج به شمار می‌آید.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه باید این فرهنگ ایجاد شود که ازدواج در سن پایین بسیار مناسب‌تر خواهد بود، گفت: کسانی که در سن پایین ازدواج می‌کنند، حوصله بهتری برای پرورش فرزند دارند و جذابیت‌های زندگی نیز بیشتر بوده، چرا که شور و شوق زندگی بیشتر است و وقتی شروع زندگی خوب باشد، تداوم آن هم بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مسئولیت‌پذیری افراد پایین آ‌مده است، اظهار داشت: برخی‌ها فکر می‌کنند حتی با داشتن شرایط مناسب، ازدواج در سن مثلاً 25 سال اشتباه است و باید آزادانه زندگی کنند. ولی هنگامی که ازدواج می‌کنند، می‌گویند که ای کاش در سن کمتر ازدواج می‌کردند.

این روانشناس با بیان اینکه وقتی جوانان وارد زندگی شوند، مسئولیت‌پذیر هم می‌شوند، گفت: مشکل اینجاست که قبل ازدواج، به جوان مسئولیت واگذار نمی‌شود و آن‌ها از مسئولیت‌پذیری می‌ترسند، که مشکل اساسی جامعه ما است و باید با آموزش برطرف شود. همچنین در دانشگاه‌ها درس مهارت زندگی به صورت عملکردی تدریس شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه یکی از علل کاهش میل ازدواج، ترس از آشنایی است، گفت: خیلی از افراد به ازدواج تمایل دارند ولی دائم می‌گویند من دختر یا پسر مناسبی نمی‌شناسم و نمی‌توانم اعتماد کنم که یکی از معضلات بزرگ جامعه ما همین موضوع است. البته برخی‌ها این موضوع را بزرگ کرده‌ و نسبت به یکدیگر تصورات اشتباه پیدا کرده‌اند.

وی افزود: ترس از آشنایی به دلیل عدم شناخت است که با تحقیق اولیه خیلی از مسائل برطرف می‌شود، همچنین بخشی دیگر از این ترس به شبکه‌های اجتماعی برمی‌گردد که کم کم این شبکه‌ها در حال از دست دادن ماهیت موضوعی خود هستند و دیگر نمی‌توانند خیلی تأثیرگذار باشند.

این روانشناس تصریح کرد: باید بخشی از ازدواج‌های سنتی دوباره زنده شده و ادامه یابد تا شاهد کاهش طلاق باشیم، همچنین مشاوره قبل از ازدواج بسیار کمک‌کننده است که هنوز جوانان به این نتیجه نرسید‌ه‌اند. دولت باید در این مورد سرمایه‌گذاری کند که در کاهش طلاق موثر است.