به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

هموطنان می‌توانند هر گونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.

عوامل موثر در افزایش قد

محمدرضا علایی؛ فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، اظهار داشت: ورزش کردن به‌صورت حرفه‌ای یعنی به‌صورت مداوم و زیاد و ورزش‌های سنگینی همچون وزنه‌برداری، بدن‌سازی و زیبایی‌اندام در سن رشد اثر معکوسی در افزایش قد دارد.

علایی گفت: همچنین به‌طورکلی توصیه می‌شود کودکان برای داشتن رشدی مناسب از یک هرم غذایی متعادل پیروی کنند، این برنامه غذایی باید حاوی گوشت، لبنیات، میوه و سبزی‌ها باشد و باید دانست کمبود روی و ویتامین D، کندی رشد را در پی دارد، همچنین کودکان باید در شب خواب مناسبی داشته باشند و سعی شود قبل از ساعت 9 تا 10 حتماً خواب باشند زیرا خواب نامنظم هورمون‌ها را به هم می‌ریزد.

وی یادآور شد: تا قبل از پایان یافتن زمان بلوغ و بسته شدن صفحات رشد عوامل دیگری غیر از ژنتیک، مثل تغذیه و ورزش می‌تواند باعث افزایش یا کاهش رشد کودک و نوجوان شود مثلاً می‌توان گفت ورزش‌های کششی همچون بسکتبال، والیبال و شنا در افزایش قد تأثیر مثبت دارند.

متن کامل خبر

عواقب بلعیدن باطری‌های سکه‌ای در کودکان

حسین علی‌مددی؛‌ فوق‌تخصص گوارش کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس،‌ در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره بلع اجسام خارجی توسط کودکان، اظهار داشت: اجسام خارجی که توسط کودکان بلع می‌شوند معمولاً انواع سکه‌ها، قطعات اسباب‌بازی، تیله‌ها و هسته میوه‌ها هستند.

وی ادامه داد: وقتی جسم خارجی بلعیده می‌شود دو مسیر را انتخاب می‌کند ممکن است وارد مجاری تنفسی شده یا دستگاه گوارش شود. اگر جسم خارجی وارد مجاری تنفسی و ریه شود کودک دچار سرفه، خفگی، کبودی و تنگی نفس می‌شود و ممکن است بعد از آن بهبودی موقتی یافته یا علایم ادامه یابد که در هر دو حالت باید به پزشک مراجعه و پس از معاینه از قفسه سینه کودک عکسبرداری شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بلع جسم خارجی ممکن است با ورود به دستگاه گوارش همراه باشد که در این حالت ممکن است جسم خارجی وارد مری، معده یا روده شود بیش از 90 درصد اجسامی که در مری گیر می‌کنند دفع می‌شود.

علی‌مددی ادامه داد: بلع برخی اجسام خارجی خطرناک است مثلاً باطری‌های کوچک سکه‌ای که در اسباب‌بازی‌ها و چراغ قوه‌ها گذاشته می‌شوند می‌تواند در مری گیر کرده و کمتر از یک ساعت باعث سوراخ شدن آن و عوارض جدی برای کودک شود.

متن کامل خبر

توصیه‌هایی برای مبتلایان به دیابت

مهیار خسروشاهی؛‌ متخصص دیابت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، اظهار داشت: به بیماران دیابتی دارای زخم پا توصیه می‌شود که به‌طور دائم حتی در منزل از کفش مخصوص استفاده کنند، چرا که این افراد با ضعیف شدن حس در پاهایشان متوجه اشیا روی زمین نمی‌شوند و این اشیا می‌توانند بریدگی و زخم‌هایی در پا ایجاد کنند.

از بین افراد دیابتی تنها 10 الی 15 درصد آن‌ها به زخم پا مبتلا می‌شوند که با وجود روش‌های درمانی جدید که شامل تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، توصیه‌های بهداشتی و درمان‌های ترمیمی است که اگر زخم پا دیابتی در مراحل اولیه، توسط متخصصی که با زخم‌ها آشنایی کامل دارد تحت درمان قرار گیرد به خوبی کنترل شده و مانع از قطع عضو بیمار خواهد شد.

وی گفت: برای جلوگیری از عوارض پا دیابتی و ایجاد زخم‌ها، این بیماران باید مرتب قند خون خود را کنترل و از رژیم‌های غذایی مناسب پیروی کنند، ضمن اینکه باید حتماً در برنامه روزانه خود فعالیت فیزیکی و ورزشی مناسبی داشته باشند.

این متخصص دیابت گفت: وقتی بیمار دیابتی به حمام می‌رود باید ابتدا درجه حرارت آب را تنظیم کند. به این صورت که دست خود را زیر دوش گرفته تا از داغ نبودن آن مطمئن شود، چراکه به دلیل بی‌حسی در پا متوجه این حرارت نمی‌شود و آب داغ می‌تواند موجب ایجاد سوختگی و زخم‌هایی در پا شود. همچنین این افراد باید در زمستان باید از خوابیدن در کنار بخاری و شوفاژ خودداری کنند.