به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس روح الله قائد امینی اظهار داشت: از زمان پس از حادثه منا برای حجاج، پزشکان مسلمان داوطلب بدون مرز اعلام آمادگی برای حضور در عربستان و کمک به زائران کردند ولی متاسفانه هیچ هماهنگی از جانب کشور عربستان در این رابطه انجام نشده است و حتی علی‌رغم درخواست وزیر بهداشت برای حضورش نیز برنامه‌ای از جانب این کشور صورت نگرفته است.

وی افزود: تیم‌های اضطراری پزشکی ما آمادگی دارند که جهت درمان مجروحان منا در هر مرکز درمانی که وزارت بهداشت اعلام کند وارد عمل شوند همچنین در استان‌ها این آمادگی ایجاد شده و برنامه‌های لازم صورت گرفته است.

معاون امداد و درمان بسیج جامعه پزشکی ادامه داد: در رابطه با غربالگری حجاج ایرانی که مشکوک به ویروس کرونا هستند نیز آماده‌ایم در سطح فرودگاه‌ها و از لحظه ورود حجاج همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

قائد امینی بیان داشت: همه پزشکان، داروسازان، متخصصان و پیراپزشکان بسیج جامعه پزشکی آمادگی همه جانبه جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج آسیب‌دیده در حادثه منا دارند.

وی ادامه داد: در صورتی که عربستان مجوزهای لازم را بدهد تیم‌های اضطراری ما نیز می‌توانند به این کشور اعزام شوند و خدمات لازم را به حجاج ایرانی و غیر ایرانی مجروح ارائه دهند.

قائد امینی با بیان اینکه متاسفانه عربستان در رابطه با حجاج پروتکل‌های امدادی را رعایت نمی‌کند، گفت: حتی امدادگران مرکز پزشکی حج پس از وقوع حادثه اجازه همکاری نداشته و این سبب آسیب‌های بیشتر به زائران شد. این مساله بی‌تدبیری دولت عربستان را نشان داده چرا که آنها اقدامات لازم برای پیشگیری از چنین حادثه‌ای را نداشته و تنها به پروتکل‌های امنیتی توجه دارند.

وی افزود: پیش‌بینی‌های درمانی و پیشگیری از حوادثی همچون حادثه منا باید توسط عربستان انجام می‌گرفت در حالی که عدم اجرای پروتکل‌های درمانی سبب افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحین در رمی جمرات شد.

قائد امینی با اشاره به برنامه‌های جامع ایران در مراسمی همچون پیاده روی اربعین و شهادت امام رضا جهت جلوگیری از حوادث تصریح کرد: در صورتی که عربستان اجازه همکاری امدادگران مرکز پزشکی حج را از همان لحظات ابتدای وقوع حادثه در منا می‌داد تعداد تلفات بسیار کمتر بود چرا که تعداد زیادی از افرادی که وارد سردخانه شده‌اند هنوز علایم حیاتی داشته و با انجام عملیات احیاء، می‌توانستند به زندگی بازگردند.

وی خاطر نشان کرد: همه پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان جهادی همکاری همه جانبه خود را جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج حادثه دیده اعلام کرده‌اند و تمایل داشته که اقدامات لازم جهت بهبود وضعیت حجاج مجروح را انجام دهند.