به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سید مسعود خاتمی در نشست خبری چهارمین یادواره و دومین آیین اهدا جایزه ملی شهید دکتر محمدعلی رهنمون و چهارمین کنگره میان دوره ای جامعه جراحان کشور، با اشاره به برتری « طب رزم» دفاع مقدس ایران نسبت به جنگ ویتنام، بر ضرورت افزایش مراکز تروما در شهرهای حادثه خیز ایران تاکید کرد و اظهار داشت: هدف از برگزاری این مراسم را ثبت خاطرات و تجارب تخصصی کادر پزشکی دوران دفاع مقدس دانست. وی ادامه داد: پزشکان حاضر در جبهه های جنگ تحمیلی در پانل های در نظر گرفته برای کنگره حاضر خواهند شد و تجارب خود را از طبابت در دوران دفاع مقدس بیان خواهند کرد.

خاتمی با اشاره به اینکه این یادواره و کنگره در تاریخ اول و دوم اسفند ماه در محل بیمارستان بازسازی شده صحرایی امام حسین (ع) برگزار می شود، اظهار داشت: سازمان بسیج جامعه پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و همچنین جامعه جراحان برای برگزاری این کنگره و برنامه فرهنگی مشارکت دارند.

وی ضمن اعلام این مطلب که مسؤلیت قطب ترومای کشور به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (ع) واگذار شده است، گفت: در واقع در این کنگره تجارب جنگ توسط کادر پزشکی به ویژه در زمان بروز تروماها، ثبت خواهد شد. ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان است و جراحات ناشی از حوادث غیرمترقبه و طبیعی در آن بالاست. به همین خاطر لازم است مباحث مربوط به تروما یا آسیب های ناشی از حوادث جدی گرفته شود.

فرمانده سابق بهداری سپاه پاسداران اسلامی در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله به عنوان قطب تروما برگزیده شده و باید در زمینه های پژوهشی و علمی در این زمینه فعال شده و پروتکل های درمانی لازم را برای سایر مناطق کشور تدوین کند، گفت: ما در همه شهرهای حادثه خیز تهران به مراکز تروما نیاز داریم که بتوانند در مواقع بروز حوادث، با آمادگی کامل به ارائه خدمت به حادثه دیدگان بپردازند. این موضوعات نظیر اینکه در کدام مناطق حادثه خیز نیاز بیشتری به راه اندازی مراکز تروما وجود دارد و همچنین ثبت آمار دقیق بروز حوادث در کشور به عهده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) است.

وی گفت: جراحت و یا تروما به دو دسته تقسیم می شوند که دسته نخست جراحاتی هستند که به وسیله انسان و از طریق جنگ به وجود می آیند و دومین دسته شامل تروماهایی می شود که ناشی از حوادث غیر مترقبه همچون سیل و زلزله به وجود می آیند. براین اساس ثبت تجارب پزشکان در دوران دفاع مقدس در واقع ثبت تجارب کادر پزشکی ما در برابر جراحت و تروما استف از این رو ثبت خاطرات و تجارب پزشکان در دوران دفاع مقدس بسیار راهگشاست.

خاتمی در پاسخ به پرسشی پیرامون میزان آمادگی کادر پزشکی در برابر بروز حوادث در کشور، اظهار کرد: جامعه پزشکی همواره آمادگی هر گونه ارائه خدمت را داشته و هر زمان که لازم بوده است در میدان حاضر شده، اما فراهم کردن بسترهای لازم برای راه اندازی مراکز تروما در شهرستان های کشور بر عهده وزارت بهداشت است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آمار شهدای جامعه پزشکی، اظهار کرد: بر اساس آمارها، جامعه پزشکی ۶ هزار شهید به نظام هدیه کرده است، گفت: البته از این تعداد آمار ۴ هزار پزشک، پرستار و امدادگر در سامانه رسمی سازمان بسیج جامعه پزشکی به ثبت رسیده است.

رئیس مجمع عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی همچنین درباره چگونگی انتخاب افراد شایسته برای دریافت جایزه ملی شهید رهنمون، توضیح داد: یک هیات امنا متشکل از ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر بهداشت، معاونان وزیر بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس ضوابط و آئین نامه های موجود، به بررسی سوابق و فعالیت های پزشکان حاضر در دوران دفاع مقدس می پردازند. براین اساس امسال به ۱۲ نفر جایزه ملی شهید رهنمون اعطا می شود که البته دو نفر از آنها، ایثارگران جامعه پزشکی هستند.

خاتمی همچنین در بخش دیگری از سخنانش ضمن اعلام این خبر که از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۶۰ بیمارستان صحرایی در مناطق محروم کشور توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی برپا شده و به ارائه خدمت به مردم در این مناطق پرداخته است، گفت: تاکنون ۳ هزار نفر برای شرکت در کنگره ثبت نام کرده اند.

وی افزود: با توجه به اینکه طی سال های دفاع مقدس چندین نقطه از کشورمان با حملات شیمیایی مواجه شد امروز با بهره گیری از تجربیات ارزشمند دوران جنگ در درمان بیماران شیمیایی از مجرب ترین و بهترین کادر پزشکی در سطح جهان برخورداریم که مصداق آن را می توانم درباره مانوری در کشور سوئد اشاره کنم که برای مقابله با حملات شیمیایی از کادر پزشکی ایران بهره مند شدند.

خاتمی با بیان اینکه بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) که محل برگزاری این یادواره است مورد بازسازی قرار گرفته است، گفت: پیشنهاد دادیم تعدادی از بیمارستانهای صحرایی دوران دفاع مقدس بازسازی شوند و مورد بازدید شرکت کنندگان در اردوهای راهیان نور قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر بیمارستان های صحرایی فعال به خصوص در استانهای مرزی کشور توسط نیروی زمینی سپاه دایر شده است و به خدمت رسانی در سطوح مختلف می پردازند، همچنین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال ساخت بیمارستان های پرتابلی است که در مواقع لزوم در زمانی اندک مهیا شود تا خدمات درمانی تخصصی را ارائه کند.

فرمانده سابق بهداری سپاه پاسداران اسلامی در مقایسه طب رزم دفاع مقدس ایران با جنگ ویتنام خاطرنشان کرد: در جنگ ویتنام براساس مفاد قانونی پزشکان تا خط مقدم جنگ ۲۰۰ کیلومتر فاصله داشتند ولی در دوران دفاع مقدس، پزشکان کشورمان دقیقاً زیر سنگرهای خط مقدم رزمندگان به فعالیت و خدمات پزشکی مشغول بودند، براین اساس بود که در روز ۸ اسفند دهه ۶۰ بیمارستان بهداری را مورد حمله شیمیایی قرار دادند و ۲ روز قبل از آن یعنی ۶ اسفند نیز بیمارستان خاتم الانبیا را مورد حمله قرار دادند که دکتر محمد علی رهنمون به درجه شهادت نائل شد.