~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا رضا تقی پور درنشست خبری امروز یکشنبه ضمن عرض تسلیت به مناسبت فاجعه درگذشت هموطنانمان در سرزمین وحی گفت: به دلیل بی کفایتی و سوء مدیریت خاندان آل سعود در ادامه اتفاقات ناگوار رخ داده در مکه مکرمه، عدم همکاری این حکام سعودی در نجات و کمک رسانی به آسیب دیدگان متاسفانه باعث شده این فاجعه ابعاد دردناک تری پیدا کند.

وی افزود: فاجعه رخ داده را خدمت مقام معظم رهبری و خانواده‌های داغ دیده تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم هرچه زودتر بازگشت جان باختگان این حادثه تسهیل و هرچه زودتر به میهن‌مان باز گردند.

وی با اشاره به برگزاری یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم گفت: پس از قرائت تذکرات توسط اعضای شورای نخستین دستور جلسه به فاجعه منا اختصاص داده شد که در این رابطه اعضای شورا با 29 امضاء، طرح دو فوریتی را پیشنهاد دادند که در این طرح برای تسلی خاطر خانواده‌های داغ دیده مقرر شد بخش مشخصی در بهشت زهرا به نام شهدای منا تخصیص داده شود تا این عزیزان در تهران در قطعه خاصی به خاک سپرده شوند و بنا شده است این قطعه توسط سازمان بهشت زهرا(س) شناسایی و پیشنهاد شود. البته تلاش خواهد شد این قطعه از قطعات موجود و در مکان مناسبی باشد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران پذیرفته شده است تا خدمات لازم را به خانواده‌های داغ دیده ارائه کند و انتقال جان باختگان از فرودگاه به زادگاهشان توسط شهرداری تهران انجام شود.

تقی پور افزود: همچنین اعضای شورای شهر تهران امروز انزجار خود را نسبت به رفتار بی کفایتانه خاندان آل سعود و ابراز همدردی با خانواده‌های داغ دیده اعلام کردند.

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، قطعه ویژه شهدای منا در بهشت زهرا(س) به صورت رایگان در اختیار این عزیزان قرار می‌گیرد.

تقی پور گفت: در ادامه تصمیمات جلسه امروز شورای شهر تهران، از وزارت امور خارجه خواسته شد تا با همکاری کشورهای اسلامی ضمن حقیقت یابی این فاجعه موضوع را تا شناسایی و محاکمه مجرمین با همکاری کشورهای اسلامی پیگیری کند. همچنین بنای یادبودی در محلی که کمیته نامگذاری پیشنهاد خواهد کرد به نام شهدای منا در تهران ساخته خواهد شد.

وی افزود: در ادامه بررسی‌های جلسه امروز شورای شهر تهران طرح یک فوریتی ارائه راهکارهای جبران عقب افتادگی تخصیص بودجه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی مورد بررسی قرار گرفت که در مفاد این طرح مقرر شد نظرات کمیسیون‌های مختلف شورا لحاظ شود .همچنین در جریان بررسی این طرح تاکید شد تخصیص‌ها در سال 94 به صورت 100 درصدی انجام شود تا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در این سال به طور کامل انجام شود. قطعا ظرف مدت یک هفته نظر کمیسیون‌ها به تایید هیئت رئیسه می‌رسد.

سخنگوی شورای شهر تهران بررسی دستور العمل آموزش، فرهنگسازی و تبلیغات ویژه بازیافت زباله را برای شهروندان تهران یکی دیگر از دستور جلسات یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران خواند و افزود: مهمترین بخش این طرح تشکیل کمیته سیاستگذاری بود که در این کمیته راهبردها و راهکارهای فرهنگ سازی، آموزش و تبلیغات ارائه می‌شود و به عنوان کمک به شهرداری در کنار معاونت خدمات شهری قرار خواهند گرفت که در بحث تفکیک از مبدا این کمیته در راستای آموزش و فرهنگسازی کمک های ویژه‌ای را انجام می‌دهد. همچنین 10 درصد از درآمدهای پسماند برای این بخش در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص اعضای این کمیته نیز گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، مدیرعامل شرکت پسماند، دو نفر از کارشناسان خبره در رابطه با این موضوع ، یک نماینده از شورایاری‌ها، یک نماینده از سازمان‌های مردم نهاد و دو نفر به انتخاب شورا به عنوان عضو ناظر، اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهند.

وی اصلاحیه شورا در خصوص ادغام و یا انحلال شرکت‌ها و یا سازمان‌های شهرداری تهران را یکی دیگر از دستور جلسات امروز شورای شهر تهران عنوان کرد و افزود: شرکت شهریاران جوان یکی از این شرکت‌ها بود که مقرر شده بود از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منفک و تحت مدیریت معاونت اجتماعی قرار گیرد. در همین راستا پس از بررسی‌های مختلف اعضای شورای شهر تهران مصوب کردند برابر مصوبه قبلی این شرکت منحل شود ولی تحت عنوان سازمانی مردم نهاد تحت حمایت معاونت اجتماعی شهرداری تهران با توجه به ظرفیت سرمایه اجتماعی خوبی که جذب کرده است ادامه فعالیت دهد تا به عنوان محملی برای تربیت مدیران شهری آینده ادامه فعالیت دهد.