به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس علی‌اکبر سیاری در مراسم هفتمین جشنواره علمی بهداشت محیط ایران اظهار داشت: شعار امسال بهداشت محیط، بهداشت محیط و سلامت کودک است و سلامت کودکان برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و می‌توان گفت این مسئله بر چند اصل استوار است.

وی افزود: تغذیه کودکان پس از شیر مادر بخش زیادی از آن مربوط به بهداشت محیط بوده و وزارت بهداشت به این مسئله توجه دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همکاران ما در مرکز بهداشت محیط نقش اساسی در رابطه با تغذیه سالم بر عهده دارند چرا که از آب شرب گرفته تا موادی که در مزرعه تولید می‌شود به مسئله بهداشت محیط باز می‌گردد.

سیاری افزود: بر اساس تحقیقی که سال 64 انجام گرفت سالانه 34 هزار نفر به دلیل بیماری اسهال در کشور فوت می‌شدند ولی این رقم در حال حاضر در کشور به کمتر از 200 مورد در کودکان زیر 5 سال رسیده است که بخش زیادی از این موفقیت به دلیل فعالیت مناسب بهداشت محیط است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای بهداشت عمومی در زمینه غذا از مزرعه تا سفره داریم بر اساس این برنامه مدیرانی که خدمات تولید تغذیه به مردم ارائه می‌دهند باید برنامه خودمراقبتی برای بهداشت عمومی غذا داشته باشند همچنین مردم نیز باید خودشان به مسئله خودمراقبتی در بهداشت غذا توجه کنند.

وی افزود: ناظرین وزارت بهداشت در مرکز بهداشت محیط و کار استانداردهای غذا را تعیین و بر بهداشت عمومی نظارت و در صورت لازم مداخله می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: بهداشت عمومی شامل آموزش عمومی، غذا، آب و هوای سالم و همچنین نور آفتاب و پارازیت و ... بوده و همه باید دست به دست هم دهیم تا شاهد ارتقای بهداشت عمومی در کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در طرح تحول سلامت به هر دو حوزه بهداشت عمومی و فردی توجه شده ولی انتظار داریم که کمک‌ها و حمایت‌های لازم در این رابطه انجام گیرد. در تلاشیم به شکوفایی مراقبت بهداشتی درمانی در کشور دست یابیم.