به گزارش پارس به نقل از نسیم ، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: مواردی از ابتلا به وبا در نجف و بغداد گزارش شده است، بنابراین از مسافران عتبات می‌خواهیم از سفر انفرادی به عراق خودداری کنند و فقط با کاروان‌های زیرنظر سازمان حج و زیارت به این کشور بروند.

محمد مهدی گویا افزود: در روزهای اخیر مواردی از ابتلا به بیماری وبا در برخی از شهرهای کشور عراق مشاهده شده است که بخشی از این موارد در مناطقی همچون نجف و بغداد دیده شده است که زائران ایرانی به آنجا مسافرت می‌کنند.

او افزود: از هموطنان می‌خواهیم از سفرهای انفرادی به عراق خودداری کنند و چنانچه قصد مسافرت و زیارت دارند فقط در قالب کاروان‌های مورد تایید سازمان حج و زیارت که نکات بهداشتی در آنها رعایت می‌شود، اقدام کنند.

گویا تاکید کرد: همه مسافرت‌ها به عراق باید حتما تحت مراقبت کاروان‌های زیرمجموعه سازمان حج و زیارت باشد زیرا امنیت و سلامت مسافران در این کاروان‌ها مراقبت می‌شود.

او توصیه کرد: در صورت سفر به عراق تا جای ممکن از همراه بردن کودکان و افراد سالمند خودداری شود زیرا این افراد به دلیل ایمنی بدنی پایین‌تر در معرض ابتلای انواع بیماری‌های خطرناک مانند وبا قرار می‌گیرند. گویا خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی به ویژه شست و شوی دست‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و باید بعد از اجابت مزاج و قبل از خوردن غذا شست‌وشوی دست‌ها صورت گیرد.

او تاکید کرد: ایرانیان سفر کرده به عراق از خرید مواد غذایی از دستفروشان دوره گرد در مسیر راه و در شهرهای محل اقامتشان خودداری کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: افراد می‌بایست میوه و سبزی‌ها را هم به نحو مناسب شست‌وشو و ضدعفونی و سپس مصرف کنند و حتی‌الامکان از آب آشامیدنی به صورت بطری استفاده کنند و چنانچه از سلامت آب محل اقامت خود اطمینان ندارند و به آب بطری هم دسترسی ندارند، آب را پس از جوشاندن استفاده کنند.

وی افزود: مسافران عراق می‌بایست به محض ابتلا به اسهال از خوددرمانی و مصرف دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنند و مراتب را به مسئولان کاروان‌ها اطلاع دهند، همکاران هلال احمر با هماهنگی مراکز بهداشتی- درمانی عراق، آنان را تحت درمان قرار می‌دهند.

گویا اظهار داشت: زائرانی که از عراق بازمی‌گردند نیز در صورت مشاهده علایم اسهال، حتما به مراکز بهداشتی، درمانی شهر خود مراجعه و اعلام کنند که از سفر عراق بازگشته‌اند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی افزود: کارشناسان وزارت بهداشت در مرزهای هوایی و زمینی مستقر هستند و از هر گونه کمک در این رابطه به زائران دریغ نمی‌کنند.