پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مسوول راه اندازي مراكزي جهت كنترل معتادين به الكل اسست.

محسن روشن ‌پژوه معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: در مورد درمان الکل سندی وجود دارد به نام کنترل الکل که توسط وزارت کشور ابلاغ شده و در آن وظایفی دیده شده ازجمله درمان که عمدتا به عهده وزارت بهداشت است و ما بیشتر وظیفه حمایتی از این کودکان را به عهده داریم.

وي افزود: سال گذشته و قبل از این‌که این سند ابلاغ شود، ما در بهزیستی به این فکر بودیم که مصرف الکل موضوعی است که احتیاج به درمان دارد و بنابراین با برخي گروههاي مردمي توافق کرده بودیم که به صورت آزمايشي، درمان معتادان به الکل را راه‌اندازی کنیم، بعد از آن قرار شد که این کار را هم وزارت بهداشت ادامه دهد، بنابراین، این موضوع تحت مدیریت و نظارت وزارت بهداشت است.

روشن ‌پژوه در مورد برخي اخبار مبني بر راه اندازي مراكزي جه كودكان معتاد به الكل گفت: این موضوع هم به عهده وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت باید درباره درمان این کودکان در بیمارستان‌ها هم همکاری بیشتری داشته باشد و بیمارستان‌ها را برای درمان آنها تجهیز کند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درخصوص كودكان معتاد گفت: این موضوع پیچیدگی‌ دارد. ما برای راه‌اندازی کمپ و کلا رسیدگی به بزرگسالان معتاد، دست و بال بازتری داریم و راحت ‌تر می‌ توانیم مداخله کنیم تا کودکان معتاد؛ چون درباره کودکان بحث حضانت، حمایت‌های اجتماعی و وضع خانوادگی آنها پیش می‌آید و ما حتما به یک مجموعه مداخلات احتیاج داریم و این موضوع نیاز به مدیریت یکپارچه دارد. ما حتما باید یک برنامه جامع دراین‌باره در نظر بگیریم تا بتوانیم واقعا شاهد کاهش آسیب باشیم.

وي افزود: در بحث مربوط به درمان کودکان و نوجوانان احتیاج به فضایی مانند بیمارستان دارد؛ باید وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی فضاهایی را برای درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان طراحی کنند. 

روشن ‌پژوه اضافه كرد: همچنين بايستي حمایت ‌های بعد از درمان این کودکان را نيز مدنظر داشته باشند. باید قابلیت‌های افراد برای این‌که به جامعه برگردند در نظر گرفته شود و حمایت‌های اجتماعی لازم در سایه سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های مرتبط می‌تواند تعریف شود.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از راه اندازي مركزي در استان سيستان و بلوچستان جهت درمان و نگهداري كودكان معتاد خبر داد و گفت: ما الان در استان سیستان‌وبلوچستان مرکزی را برای این موضوع راه‌اندازی کرده‌ایم. کودکان و نوجوانانی که به طرق مختلف شناسایی می‌شوند، به این مرکز می‌آیند و بحث درمان‌شان پیگیری می‌شود. 

وي افزود: همه کودکان معتاد در این استان اول به بیمارستان کودکان ارجاع داده می‌شوند و وقتی به وضع تقریبا عادی برگشتند، به مراکز حمایتی بهزیستی برمی‌گردند و نگهداری می‌شوند. 

روشن ‌پژوه اضافه كرد: در آن‌ جا مداخله روانکاوی و مددکاری صورت می‌گیرد و همزمان مددکار وظیفه دارد که ببیند وضع خانوادگی کودک به چه شکل است، آیا سرپرست او معتاد است یا سالم و آیا کودک می‌تواند به خانواده‌اش برگردد یا نه؟

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در مورد راه اندازي اين مراكز در تهران و ساير استانها اظهار داشت:  ما فعالیت‌مان را در قالب مرکز ویژه کودکان معتاد در سیستان‌وبلوچستان شروع کرده‌ایم و امیدواریم در تهران هم بتوانیم فعالیت‌مان را در این‌باره شروع کنیم.

وي افزود:  امیدوارم با هماهنگی‌هایی که ما با ستاد مبارزه با موادمخدر داریم، بتوانیم در‌ سال جدید این مرکز را در تهران هم داشته باشیم. حتما می‌توانیم براساس الگویی که در سیستان‌وبلوچستان داریم، مرکزی را هم در تهران داشته باشیم.

روشن ‌پژوه اضافه كرد: راه‌اندازی یک مرکز در تهران برای درمان کودکان معتاد قطعی است.