~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس محمد مهدی گویا اظهار داشت: طی روزهای اخیر مواردی از ابتلا به بیماری وبا در برخی از شهرهای کشور عراق مشاهده شده که بخشی از این موارد در مناطقی همچون نجف و بغداد گزارش شده است که زائران ایرانی به آنجا مسافرت می‌کنند.

وی افزود: به اطلاع تمامی هموطنان می‌رسانیم از سفرهای انفرادی خودداری کرده و چنانچه قصد مسافرت و زیارت دارند تنها در قالب کاروان‌های مورد تأیید سازمان حج و زیارت که نکات بهداشتی در آنها رعایت می‌شود، نسبت به سفر اقدام کنند.

 گویا تأکید کرد: حتما مسافرت‌ها تحت مراقبت کاروان‌های زیرمجموعه سازمان حج و زیارت باشد زیرا امنیت و سلامت مسافران تحت مراقبت خواهد بود.

وی توصیه کرد: در صورت سفر از همراه بردن کودکان و افراد سالمند حتی الامکان خودداری شود زیرا این افراد به دلیل ایمنی بدنی پایین تر در معرض ابتلای انواع بیماری های خطرناک نظیر بیماری وبا قرار می‌گیرند.

گویا خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی به ویژه شست‌وشوی دست‌ها از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و باید بعد از اجابت مزاج و قبل از خوردن غدا شست‌وشوی دست‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: تأکید می‌کنیم که ایرانیان سفر کرده به عراق از خرید مواد غذایی از دستفروشان دوره‌گرد در مسیر راه و در شهرهای محل اقامتشان خودداری کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: افراد باید میوه و سبزیجات را هم به نحو مناسب شست‌وشو و ضدعفونی کرده و سپس مصرف کنند و حتی الامکان از آب آشامیدنی به صورت بطری استفاده کنند و چنانچه از سلامت آب محل اقامت خود اطمینان ندارند و به آب بطری هم دسترسی ندارند آب را پس از جوشاندن استفاده کنند.

وی افزود: افراد باید به محض ابتلا به اسهال از خود درمانی و مصرف دارو و آنتی بیوتیک خودداری کرده و مراتب را به مسئولین کاروان‌ها اطلاع دهند، همکاران ما در هلال احمر با هماهنگی مراکز بهداشتی، درمانی عراق آنها را تحت درمان قرار خواهند داد.

گویا اظهار داشت: زائرانی که از عراق باز برمی‌گردند نیز در صورت مشاهده علایم اسهال، حتما به مراکز بهداشتی، درمانی شهر خود مراجعه کرده و اعلام کنند که از سفر عراق بازگشته اند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی افزود: کارشناسان بهداشتی ما در مناطق مرزهای هوایی و زمینی مستقرند و از هر گونه کمک در این رابطه به زائران دریغ نخواهند کرد.