~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا محمد درویش با اشاره به اینکه مهمترین رسالت سازمان حفاظت محیط زیست در این مقطع بردن بحث محیط زیست به آموزش و پرورش است، گفت: اگر بخواهیم کشوری داشته باشیم که در آینده خطر ناپایداری اکولوژیکی تهدیدش نکند باید بتوانیم نسلی را پرورش دهیم که این نسل برخوردار از توانایی باشد که به آن سواد محیط زیستی می‌گوییم.

وی گفت: اگر در شرایط بحرانی قرار گرفته‌ایم که در حوزه‌ گیاهی، جانوری، آب، خاک و هوا با تهدید روبرو هستیم، ناشی از این است که در حوزه آموزش شهروندان که مدیران آینده هستند، غفلت کرده‌ایم.

به گفته وی، در دی‌ماه سال 91 رئیس جمهور وقت طی سخنرانی در مجلس اعلام می‌کند طرحی مدنظر دارد که در صورت اجرا، هم مشکل تأمین علوفه دام‌ها حل می‌شود و هم می‌توان تحریم‌ها را دور زد و طرح این بوده که شش میلیون تن دانه بلوط در جنگل‌های غرب کشور وجود دارد که اگر همه دانه‌های بلوط را جمع کرده و بدهیم دام بخورد،‌ این مشکل حل می‌شود. حتما رئیس جمهور نمی‌دانست که دانه‌های بلوط غذاهای سنجاب‌ها هستند و سنجاب‌ها چون این بلوط را دوست دارند، آنها را زیر خاک برای روز مبادا پنهان می‌کنند و خوشبختانه فراموش می‌کنند که کجا دفن کرده‌اند و بلوط‌هایی که توسط سنجاب‌ها مدفون در خاک شده‌اند تبدیل به نهال‌های بلوط می‌شوند، وی حتما نمی‌دانسته که جنگل‌های بلوط غرب کشور در زاگرس باعث زادآوری رودخانه‌های دائمی ما هستند و 40 درصد منابع آب شیرین ما مدیون زاگرس، همین بلوط‌ها و سنجاب‌هاست.

مدیران، محیط زیست را سد راه توسعه می‌پندارند

درویش افزود: این‌ها به این دلیل است که بسیاری از مسئولین پشت نیمکتی درس نخوانده‌اند که به آنها عشق محیط زیست انتقال داده شود.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این پارادوکس هنوز هم در ذهن بسیاری از مدیران کشور وجود دارد، اظهار کرد: استاندار یک استان، خود را سرباز محیط زیست اعلام می‌کند و همین استاندار در موضوعاتی مثل پتروشیمی، کارخانه و سد، مقابل سازمان حفاظت محیط زیست می‌ایستد و نمی‌داند یک محیط زیستی واقعی علاوه بر اینکه زباله از روی زمین برمی‌دارد، وظایف دیگری نیز برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بخش آموزش محیط زیستی کودکان و نوجوانان، یک اقدام ریشه‌ای و اساسی است، گفت: اگر نزد کودکان همان گونه که مفاهیمی چون پدر،‌ مادر،‌ محبت، وطن و... که ارزش‌هایی غیر قابل معامله هستند، یوزپلنگ، درخت سرخ‌دار و بلوط هم به مفاهیم ارزشمند و غیرقابل معامله تبدیل شوند، ما می‌توانیم مطمئن شویم آینده به این کشور لبخند خواهد زد.

تدوین شیوه‌نامه مدارس زیست محیطی تا اول مهرماه

هیچ اولویتی برای ما مهمتر از ورود آموزش‌های محیط زیستی به مدارس نیست

درویش با اشاره به اینکه هیچ اولویتی برای ما مهمتر از ورود آموزش‌های محیط زیستی به مدارس نیست، ادامه داد: آموزش و پرورش به دلیل هزاران مشکلی که داشته و بافت فرسوده و کندی این سیتسم عریض و طویل که نیمی از کارکنان دولت را در خود جای داده است در این زمینه بسیار کند عمل می‌کند، اما قرار شده است تا اول مهرماه شیوه‌نامه مدارس زیست محیطی تنظیم شده و عزمی در این زمینه ایجاد شود.

تاسیس 70 مدرسه محیط زیستی

وی با بیان اینکه قصد داریم امسال 70 مدرسه زیست محیطی را راه‌اندازی کنیم، گفت: به این نتیجه رسیدیم که 60 مدرسه در کشور در هر استان 2 مدرسه یکی دخترانه و یکی پسرانه تاسیس کنیم که به علاوه 10 مدرسه محیط زیستی در تهران 70 مدرسه می‌شود. این مدارس شامل مقطع پیش دبستانی و ابتدایی اول است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فرم‌هایی توسط دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش منتشر خواهد شد و مدیران مدارس داوطلب و علاقه‌مند این فرم‌ها را بررسی می‌کنند و میزان علاقه‌مندی خود را با توجه به شاخص‌های معین‌شده درج می‌کنند، گفت: فرم‌ها در کمیته مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش غربالگری می‌شود تا از بین آنها 70 مدرسه انتخاب شود و ممکن است در فرم‌هایی که غربالگری می‌کنیم تعداد مدارس محیط زیستی به بیش از 70 مدرسه هم برسد ولی می‌خواهیم در سال جدید تحصیلی حداقل در هر استان دو مدرسه و در تهران 10 مدرسه محیط زیستی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی 90 سمن، بازوهای ما برای آموزش معلمان هستند، گفت: این سمن‌ها در این زمینه آموزش دیده‌اند و سابقه آموزش محیط زیستی دارند که در زمینه آموزش معلمان فعال بوده‌اند.

دانش آموزان نیم روز در هفته به دل طبیعت می‌روند

درویش تاکید کرد: نمی‌خواهیم برای کودکان زیر 9 سال فضایی غم‌انگیز و ترسناک از محیط زیست خود ترسیم کنیم و نمی‌خواهیم بگوییم ایران در حال غرق شدن زیر زباله‌هاست، یا عده‌ای از شما به عنوان شکارچیان غیرمجاز به سمت حیوانات شلیک می‌کنند و آلودگی هوا بسیار زیاد است\ بلکه می‌خواهیم کاری کنیم که این کودکان عاشق طبیعت و گونه‌های خود شوند و تجربه لمس طبیعت و بالا رفتن از یک درخت را داشته باشد و از نزدیک به یک گوسفند دست بزنند و شیر آن را بدوشند. دانش آموزان باید حداقل نیم روز در هفته از محیط تنگ کلاس‌ها خارج شوند و به دل طبیعت بروند.