به گزارش پارس ، نیره اخوان بیطرف نماینده استان اصفهان با اشاره به از خودگذشتگی همسران جانبازان گفت: نقش خانم ها در زمان انقلاب و بعد از انقلاب بسیار نقش قابل توجه است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خانم ها همواره در تظاهرات ها حضور داشتند و همین باعث می شد تا خانواده هم به این سمت و سو کشیده شده و در فعالیت های مردمی شریک شوند. بیطرف ادامه داد: بعد از انقلاب و در جریان جنگ و دشمنی ها و تجاوز به خاک کشورمان، مردان ما به جبهه ها رفتند و این خانم ها بودند که خلاء نبود پدر خانواده را با حضور و تربیت خودشان را پر کردند.

نماینده استان اصفهان با بیان اینکه جانبازان شهیدان زنده هستند، تصریح کرد: برخی از رزمندگان ما به شهادت رسیدند و همسران آنها به تنهایی و در غیاب شهیدان امور زندگی و تربیت فرزندان را بر عهده داشتند. عده ای هم تحت عنوان جانبازان، ایثارگران و آزادگان که مدت ها در زندان های دشمن مبحوس بودند، شهیدان زنده هستند و باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه همسران جانباز رنج و سختی های بیشتری را متحمل شده اند اظهار کرد: همسران جابازان عزیز ما رنج های فراوانی کشیده اند و همچنان در یاری کردن عزیزان جانبازمان می کوشند که باید مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرند. بسیاری از این عزیزان که جانبازان را همراهی می کنند خصوصا آنهایی که درصد جانبازی بالایی دارند، اکثر دچار مشکل کمردرد و ... در وجودشان و جسمشان احساس می شود و باید مورد حمایت قرار گیرند.

بیطرف در خصوص برگزاری همایش آینه های صبور و تجلیل از مقام همسران جانباز، گفت: هر کاری که بتواند بار سنگین آنها را سبک تر کند یا بتواند یاد و خاطره شهدا و همین شهیدان زنده (جانبازان) را زنده نگه دارد ما استقبال می کنیم و در همین راستا برگزاری همایش در صورتی که درخواست آنها رسیدگی شود بسیار مثبت است.

وی در پاسخ به این پرسش که مجلس شورای اسلامی و دولت چه اقداماتی برای کاهش مشکلات همسران و خانواده های جانبازان و شهدا می توانند انجام دهند، بیان کرد: ما به عنوان قانون گذار و نظارت کننده بر قانون، مسئولیت ویژه و خاصی در مجلس داریم و پیشنهادات و مصوباتی در مجلس برای حمایت از خانواده این عزیزان مطرح شده و ما از این پیشنهادات حمایت کرده ایم که در صحن علنی و کمیسیون تلفیق به تصویب برسد.

این نماینده مجلس نهم مهمترین مشکل خانواده جانبازان و شهدا را مشکلات معیشتی و مسکن دانست و افزود: باید قانون های که بتواند دست آنها را بگیرد و از مشکلات مسکن و معیشت فارغ کند در مجلس تصویب شود، جانبازان ما به اندازه کافی درد و رنج دارند و مشکلات دیگر آنها را مسئولان باید حل کنند.عضو کمیسیون حقوقی مجلس با بیان اینکه ما هر سال پیشنهاداتی به مجلس ارایه می دهیم اما با مشکل کمبود اعتبار مواجه می شویم، خاطر نشان کرد: قبلا اگر پدر و مادر یک شهید از دنیا می رفت، پرونده آن شهید را می بستند و مستمری که به آن خانواده می دادند، قطع می شد در حالی که خیلی از افراد این خانواده ها نیاز به کمک دارند. مثلا نامادری شهیدی که در آن خانواده زندگی می کرد، مستمری به ایشان تعلق نمی گرفت و ما امسال تصویب کردیم که این قانون تغییر کند و حدود ۹۱ میلیارد تومان بودجه تایین شد.

بیطرف افزود: از فروردین ماه این قانون باید اجرایی می شد اما کماکان به گوش ما می رسد که در مورادی انجام نگرفته و می گویند که بودجه نیست. ما مصوب کردیم که با فوت پدر و مادر شهید پرونده بسته نشود و به بازماندگان شهید مستمری پرداخت شود و علی رغم اینکه بودجه تصویب شد اما هنوز پرداخت صورت نگرفته است.

وی در خصوص جانبازان نیز افزود: برای جانبازان حق پرستاری در نظر گرفته شده که متاسفانه ما نمی توانیم طرح هایی را تصویب کنیم که بار مالی داشته باشد. مجلس می تواند در زمان بودجه پیشنهاد دهد و بعد از آن برای آن ردیف و بودجه مشخص کند و ما از حقوق جانبازان و همسرانشان حمایت خواهیم کرد.