به گزارش پارس، سیدرحیم میرشاه‌ولد در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که در نتایج بازرسی از مدارس در فصل ثبت‌نام چه تخلفاتی را نشان می‌دهد، اظهار داشت:‌ در طول دو ماه از ابتدای خرداد تا پایان تیرماه که در فصل ثبت‌نام مدارس قرار داشتیم از 40 هزار و 349 مدرسه بازدید کردیم که 35 هزارو 444 مدرسه دولتی و 4 هزار و 943 مدرسه غیردولتی بودند.

وی افزود: از 35 هزار و 444 مدرسه دولتی 3 هزار و 321 مدرسه و از میان مدارس غیردولتی نیز 908 مدرسه تخلف داشتند. بخش زیادی از مدارس کشور روستایی هستند که در موقعیت پول گرفتن از خانواده‌ها نیستند. تمام مدارس واقع در شهرها نیز جدول بازرسی دارند، طی بازه زمانی تعیین شده به شکل مستمر از مدارس بازدید می‌کنیم و در فصل تابستان این بازرسی‌ها فشرده‌تر است.

** تخلف 10 درصد مدارس در بحث ثبت‌نام

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ‌40 هزار مدرسه ای که بازرسی شده‌اند بیش از 70 درصد مدارس شهری را شامل می‌شوند البته ثبت‌نام‌ها تا پایان شهریور ادامه دارد و بالطبع بازرسی‌های ما نیز ادامه دارد. از میان 40 هزار مدرسه ‌ای که بازرسی شدند حدود 4 هزار مدرسه تخلف داشتند که این معادل 10 درصد است.

** اعلام 13 محور به عنوان تخلفات مدارس در بحث ثبت‌نام

وی درخصوص موارد تخلفی عنوان کرد: 13 مورد را به عنوان تخلف احصا‌ء کردیم که دو مورد در رابطه با دریافت وجه است. تخلفات مدارس در محورهایی همچون ‌عدم اطلاع رسانی مدیر مدرسه به اولیا در خصوص ثبت‌نام،‌ برخورد نامناسب با ولی دانش‌آموز، ایجاد نارضایتی برای خانواده‌ها، عدم حضور مدیر مدرسه در روز ثبت‌نام و عدم رعایت محدوده در ثبت‌نام دانش‌آموزان فهرست شدند.

** دریافت کمک‌های مردمی هنگام ثبت‌نام بیشترین تخلفات مدارس

میرشاهولد ادامه داد:‌دریافت کمک‌های مردمی هنگام ثبت‌نام و اعمال شرط معدل برای پذیرش دانش‌آموزان را نیز جزو تخلفات اعلام کردیم. در مجموع 4 هزار مدرسه‌ای که مرتکب تخلف شدند که بالاترین حجم تخلف دریافت کمک‌های مردمی هنگام ثبت‌نام است که یک هزار و 166 مدرسه مرتکب این تخلف شدند. ممکن است مدرسه‌ای دولتی 20 هزار تومان یا مدرسه‌ای دیگر 100 هزار تومان برای هزینه مدرسه از خانواده‌ها دریافت کرده باشد که البته این رقم دریافتی به شهر و منطقه‌ای که مدرسه در آن واقع است، بستگی دارد.

** عدم اطلاع رسانی به اولیا و عدم رعایت محدوده ثبت‌نام در رده‌های دوم و سوم تخلفات مدارس

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ دومین تخلف مدارس با 878 مورد عدم اطلاع رسانی به اولیا در خصوص ثبت‌نام بود و عدم رعایت محدوده ثبت‌نام با 461 مورد در رده سوم قرار دارد.

**‌لغو ابلاغ مدیریت برای 27 مدیر متخلف

وی در خصوص اقدامات برای برخورد با این تخلفات گفت: ‌2 هزار و 213 مدرسه راهنمایی شدند، 1899 مدیر مدرسه تذکر شفاهی، 320 مدیر تذکر کتبی بدون درج در پرونده، 52 مدیر تذکر کتبی با درج در پرونده، ‌213 مدرسه استرداد وجوه اخذ شده، ‌8 مورد ارجاع پرونده به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری و 27 مورد لغو ابلاغ مدیریت اعمال شدند.

میرشاهولد بیان کرد:‌ لغو ابلاغ مدیران عمدتاً به دلیل دریافت وجه بود یا اینکه مجموعه‌ای از تخلفات را انجام داده بودند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازرسی از مدارس غیر دولتی گفت: پرونده 29 مدرسه غیردولتی به شورای نظارت واگذار شده است و 765 مورد هم پاسخگویی به اولیا در خصوص شکایتشان صورت پذیرفت. در مدارس غیردولتی بخشی از مشکلات دریافته شهریه بیشتر از شهریه مصوب و اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش است،‌ همچنین رعایت نکردن ساعات فوق برنامه نیز جزو بیشترین تخلفات مدارس غیردولتی است.