~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس حسن بیک عثمانعلی‌اف سفیر قرقیزستان در ایران مبنی بر اینکه با وجود به نتیجه رسیدن مذاکرات 1+5 و افزایش تردد هیأت خارجی به ایران، اما هنوز هیأت رسمی تجاری از قرقیزستان به ایران نیامده و چه برنامه‌ای برای افزایش سطح مبادلات تجاری با ایران و سرمایه گذاری مشترک دارید؟ این گونه پاسخ داد که حجم مبادلات تجاری ایران و قرقیزستان در کل زیاد نیست و تا سال 2008 خط پروازی مستقیمی بین دو کشور وجود داشت که با سقوط هواپیما این خط هوایی برچیده شد و ضربه بزرگی به روابط اقتصادی دو کشور زد.

وی اضافه کرد: از ماه مارس سال گذشته وقتی به عنوان سفیر قرقیزستان در ایران انتخاب شدم، یکی از اقداماتم احیای این خط هوایی بود.

عثمانعلی‌اف به این نکته اشاره کرد که بیشترین حجم روابط اقتصادی (85 درصد) ایران با قرقیزستان از طریق استان خراسان رضوی انجام می‌شود.

سفیر قرقیزستان در ایران در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای صدور ویزای طولانی مدت و به دفعات برای بازرگانان ایرانی و رانندگان ترانزیت دارید، گفت: چند وقت پیش هنگام سفر رئیس جمهور قرقیزستان به ایران این موضوع هم مورد بررسی قرار گرفت و صحبت‌های اولیه برای بررسی این موضوع انجام شد.

به گفته عثمانعلی‌اف با توجه به امضای 8 سند همکاری بین دو کشور قرار شد، تا افراد با شرایط خاص به ویژه بازرگانان رانندگان خودرو و حتی گردشگران که فعالیتشان در قالب این تفاهم‌نامه‌ها انجام می‌شود، بتواند از مزایای ویزای طولانی مدت و به دفعات استفاده کنند.

وی همچنین در مورد فعالیت‌ اقتصادی بین دو کشور گفت: قبل از حضور رئیس‌جمهور قرقیزستان در ایران، کنفرانس کنسولی بین دو کشور برگزار شد، تا مسائل اقتصادی نیز مورد بررسی قرار گیرد.