به گزارش پارس به نقل از فارس«باکیت بیکتی اف» تحلیلگر سیاسی قرقیزستان سفر «آلماس بیک آتامبایف» به ایران را مهم عنوان کرد و افزود: نتایج این سفر نشان داد که حضور آتمبایف به عنوان یک رویداد تاریخی مهم برای قرقیزستان در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی با اشاره به حوادث گذشته و روابط این 2 کشور افزود: روابط بیشکک و تهران در گذشته نیز محکم بوده و در سال 2006 این روابط به اوج خود رسید.

وی ادامه داد: در سال 2006 نیز هیئتی از قرقیزستان به ایران سفر کرد که علاوه بر دیدار با «محمود احمدی نژاد»رئیس جمهور وقت با «غلامعلی حداد عادل» نیز مذاکراتی صورت گرفت.

وی افزود: من در اولین سفرم به ایران و بازدید از مکان‌های مختلف فرهنگی و تاریخی علاوه بر قدمت ایران به عنوان کشور با اصل و ریشه این موضوع را نیز متوجه شدم که کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه با وجود دشمنی که از ایران دارند دست به تبلیغات غیر واقعی می‌زنند.

کارشناس قرقیز ادامه داد: ایران با وجود تحریم‌های خارجی، در حال توسعه می‌باشد و نه تنها از لحاظ اقتصادی پیشرفت کرده بلکه در مسائل پزشکی و فن‌آوری نانو نیز این کشور به موفقیت‌های دست یافته است.

وی اظهار داشت: مردم ایران سال‌ها تحریم را تحمل کردن و به تمام جهان ثابت کردن که یک کشور مستقل می‌باشند.

بیکتی‌اف افزود: سفر آتامبایف به تهران به عنوان یک رویداد تاریخی مهم برای ایران و هم برای قرقیزستان خواهد بود.

کارشناس قرقیز با اشاره به ظرفیت‌های موجود کشورش عنوان کرد: باید هر چه سریع‌تر از ظرفیت‌های موجود در روابط ایران با قرقیزستان بهره‌برداری شود.

بیکتی‌اف با اشاره به گسترش افراط گرایی و تروریست در منطقه و جهان افزود: همکاری بین ایران و قرقیزستان به امنیت منطقه کمک خواهد کرد و بدون شک تهران یکی از قدرتهای بزرگ در مبارزه با این پدیده شوم می‌باشد.

وی با اشاره به گسترش افراط‌گرایی در منطقه تصریح کرد: کشورهای منطقه بایستی با تلاش و عزم مشترک با این پدیده‌ مقابله کنند.

کارشناس قرقیز در پایان خاطر نشان کرد: ما باید شکاف اطلاعاتی و روابط  میان ایران و قرقیزستان را پر کنیم و آرزو می‌کنم که همکاری‌میان 2 طرف بیشتر تقویت گردد.