~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس مسعود سلطانی‌فر امروز در مراسم امضای قرارداد بین گروه مالی گردشگری و گروه هتل‌داری آکور فرانسه که در محل هتل فرودگاهی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهارداشت: مشکلات، چالش‌ها، اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های بسیاری در گردشگری وجود دارد که ان شاالله امیدوار هستیم با حرکت خوبی که در دولت یازدهم با رویکرد تعامل گسترده با تمام کشورهای جهان در دستور کار قرار گرفته از ظرفیت گردشگری کشور در جهت رشد و توسعه استفاده کنیم.

وی افزود: ما در بخش گردشگری با تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور خود را آماده کرده‌ایم تا در شرایط پسا تحریم به گونه‌ای عمل کنیم که عقب‌ماندگی‌های گذشته در استفاده از این گنج پنهان یعنی گردشگری را جبران کنیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ایران همواره در طول تاریخ بزرگ و تاثیرگذار بوده است، گفت: امیدواریم با رویکردی که در 2 سال اخیر در جهت گسترش تعامل با دنیا به وجود آمده بتوانیم ایران را به دوران بزرگی و آقایی چند قرن پیش برگردانیم، این استراتژی ایران است و خمیرمایه و جوهره این رویکرد در کشور ما وجود دارد؛ ظرفیت‌های فراوان تاریخی، طبیعی، زیارتی و ... در کشور ما برای جذب گردشگر وجود دارد.

سلطانی‌فر با بیان اینکه ایران 19 اثر ثبت شده جهانی در یونسکو دارد، گفت: اگر محدودیت تعداد برای ثبت آثار در یونسکو وجود نداشت قطعاً ایران اولین کشور دارنده بیشترین آثار ثبت شده جهانی می‌شد چرا که در حال حاضر 60 پرونده در نوبت ثبت جهانی یونسکو داریم.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه در حال حاضر 1100 هتل در کشور وجود دارد که 12 درصد آنها 4 یا 5 ستاره هستند، گفت: در افق چشم‌انداز، تعداد هتل‌های 4 و 5 ستاره را از 130 مورد فعلی باید به 400 مورد برسانیم که خوشبختانه در فضای فعلی شاهد پیشرفت پروژه‌های هتل‌سازی هستیم.

وی ادامه داد: طبق آخرین آماری که دریافت کرده‌ام حدود 125 هتل 4 و 5 ستاره از یک سال و نیم پیش تاکنون عملیات اجرایی‌شان شروع شده و بین 5 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

معاون رئیس جمهور گفت: در شرایط پساتحریم، سازمان میراث فرهنگی به فوریت، اقدام به تهیه بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی داخلی و خارجی کرده است که به زودی به چاپ رسیده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، در این پروژه 1300 پروژه گردشگری با براورد هزینه 25 میلیارد دلار آماده شده است و ستادی را در سازمان میراث فرهنگی بسیج کرده‌ایم تا در مراحل مختلف کار، سرمایه‌گذاران را هدایت و پشتیبانی کنند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه تحریم‌ها بر ناوگان هوایی کشورمان تاثیر خود را گذاشت، اظهارداشت: طی این سالها، شبکه فرودگاهی آنچنان گسترشی پیدا نکرد اما با تدابیر وزیر راه قرار است ترمینال دوم فرودگاه امام(ره) تحت عنوان ترمینال «سلام» آماده شود که طبق قولی که وزیر راه داده است تا یکسال آینده این ترمینال آماده خواهد شد و ظرفیت فرودگاه امام(ره) را به دو برابر افزایش می‌دهد. ترمینال ایرانشهر نیز با ظرفیت جابجایی 20 میلیون مسافر در 3 تا 5 سال آینده آماده خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدواریم با تدابیری که در وزارت راه اندیشیده می‌شود در اسرع وقت ترمینال دو فرودگاه امام(ره) و ترمینال 3 ترجیحا توسط کنسرسیوم سرمایه‌گذاری داخلی انجام شود.