به گزارش پارس به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در جلسه با جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، متخصصین بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران استان گفت: در شرایط پساتحریم باید سرمایه خارجی را در استان جذب و با پیش‌بینی راهکارها، پروژه‌هایی را ارائه و تسهیلاتی را فراهم کنیم.

استاندار اصفهان افزود: در طول دو سال گذشته بیش از 98 هیئت سیاسی در سطح وزیر و بالاتر در استان اصفهان و بیش از 35 هیئت صرفاً اقتصادی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ملاقات داشتند.

زرگرپور با بیان اینکه این آمار مربوط به دو سال دوران تحریم است، افزود: با حل مسائل با کشورهای 1+5 و فراهم شدن شرایط پساتحریم، پیش‌بینی می‌شود که هیئت‌های بازرگانی اقتصادی از کشورهای مختلف به اصفهان بیایند و برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کنند.

وی با اشاره به اینکه میزان آمادگی برای پذیرش این هیئت‌ها، راهکارها و تسهیلاتی که باید فراهم شود، بسیار مهم است، تأکید کرد: باید بتوانم از این شرایط که از آن به عنوان فرصت طلایی یاد می‌شود حداکثر استفاده را داشته باشیم.

‌استاندار اصفهان از تشکیل کارگروهی در اتاق بازرگانی برای این منظور خبر داد و گفت:‌ این کارگروه باید تا ماه آینده‌، چهار سؤال را تدوین و پاسخ آن را تهیه و برای تصویب به جلسه بیاورند.

وی تصریح کرد: تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در استان برای دوران پساتحریم، پروژه‌های اولویت‌دار قابل‌ارائه، شرایط سرمایه‌گذاری خارجی و توجیه اقتصادی آن‌ها، طراحی کانال سبزی که سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند راحت‌تر منابع خود را در استان سرمایه‌گذاری کنند و همچنین تعیین نهادی به‌منظور ارتباط با سرمایه‌گذاران خارجی از جمله مواردی است که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

وی افزود: در سند آمایش سرزمین، توسعه استان در سه محور علمی، فناوری، گردشگری و هنری قرار گرفته که مسئله مهم، بررسی سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در این محورها است.

زرگرپور با بیان اینکه صنایع اصفهان، صنایعی بزرگ و نمونه در کشور هستند، گفت: این صنایع نیاز دارند که به فناوری‌های جدید مجهز شوند و باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری خارجی تنها وظیفه آوردن منابع را ندارد بلکه یکی از وظایف آن آوردن فناوری‌های جدید است که می‌تواند به صنعت و بخش کشاورزی بسیار کمک کند.

استاندار اصفهان سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را یکی از محورهای مورد اشاره در جلسه عنوان کرد و ادامه داد: استقبال از بخش گردشگری در استان اصفهان بالا بوده و نیازها، کاستی‌ها و کمبودهای زیادی در این بخش وجود دارد.

استاندار اصفهان افزود: باید شرایط خاصی ایجاد شود که ظرف 5 سال آینده بیش از 20 هتل در استان با کمک سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی احداث شود که بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها آغاز شده و بقیه نیز باید تجهیز شود.

رسول زرگرپور با اشاره به آمار سرمایه‌گذاری در استان گفت: ظرف دو سال گذشته 37 پروژه سرمایه‌گذاری با اعتباری بالغ‌ بر 1.7 میلیارد دلار در سازمان سرمایه‌گذاری ثبت‌شده که 1.4 میلیارد دلار آن اجرایی شده است.

استاندار اصفهان افزود: این آمار با توجه به ظرفیت‌های اصفهان عدد قابل‌ توجهی نیست و استان‌های دیگر 2 تا 3 برابر این آمار را جذب کرده و باید تلاش‌ها در این زمینه افزایش یابد.

گفتنی است در این جلسه کلیه شرکت‌کنندگان، ضمن تقدیر از فعالیت‌ها و پیگیری‌های مدیریت استان و همچنین بر عهده گرفتن محوریت این موضوع مهم، به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود برای رشد و توسعه اقتصادی استان در دوران پساتحریم پرداختند./فارس