به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا اسماعیل نجار در دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور در سال 94 که در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: در این جلسه بر ضرورت آموزش همگانی به اقشار مختلف جامعه تاکید و همچنین درباره اقدامات دیگر کارگروه‌ها نیز دستور العمل‌های لازم صادر شد.

وی درخصوص بودجه سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت: متاسفانه علیرغم اینکه در زمان بحران نیازمند سرعت و شتاب لازم و به موقع هستیم، اما در روند تخصیص بودجه چنین شتابی به چشم نمی‌خورد به طوری که در حال حاضر بودجه سازمان در اختیار خودش نبوده و ما برای تخصیص اعتبار می‌بایست نامه‌ای را نوشته و از طریق وزارت کشور به سازمان مدیریت بدهیم، سپس این سازمان نامه را به دولت داده و پس از بررسی و اخذ تاییدات لازم مصوبه از دولت به سازمان مدیریت بازگشت داده می‌شود و از آنجا ابلاغیه به سازمان مدیریت بحران می‌رسد که این روند طولانی است و باید تغییراتی در آن اعمال شود.

نجار ادامه داد: خوشبختانه دولت و همین‌طور مجلس که قانون جدید مدیریت بحران در آن در حال بررسی است نظرات مساعدی نسبت به این موضوع دارند.

آخرین وضعیت رسیدگی به قانون جدید سازمان مدیریت بحران

نجار در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا پیرامون آخرین وضعیت رسیدگی به قانون جدید سازمان مدیریت بحران کشور نیز اظهار کرد: در جریان هستید که سازمان مدیریت بحران کشور به مدت پنج سال فعالیت خود را به مدت آزمایشی انجام داد. در زمانی که من در این سازمان مسئولیت گرفتم این مدت پنج ساله به پایان رسیده بود که بنا شد به مدت یک سال دیگر نیز اجرای آزمایشی آن تمدید شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه پس از اتمام فرجه یکساله، بازنگری در قانون آغاز و در شهریور ماه سال 93 این قانون به دولت تقدیم شد، افزود: پس از آن نیز حدود شش ماه، بررسی آن در دولت به طول انجامید و در نهایت اوایل امسال بود که این قانون به مجلس شورای اسلامی ارایه شد و در کمیسیون شوراها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این قانون در کمیسیون مربوطه نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و جمع بندی‌ها در این خصوص انجام شد اظهار کرد:‌ خوشبختانه با توجه به اینکه کشور ما کشوری حادثه خیز محسوب می‌شود، حساسیت خوبی پیرامون این لایحه وجود دارد و با جدیت خوبی نیز در حال پیگیری است. برابر آخرین اطلاعات من هم اکنون مجلس این لایحه را به کمیسیون تلفیق متشکل از کمیسیون‌های شورا،‌ عمران، امنیت و برنامه و بودجه تحویل داده است.

وضعیت بودجه مدیریت بحران در قانون جدید

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه آیا بودجه در لایحه جدید در اختیار خود سازمان خواهد بود یا خیر؟ گفت: با بررسی‌های انجام شده دولت نظرش این نبود که بودجه در اختیار سازمان قرار گیرد، اما بسیاری از نمایندگان مجلس و صاحبنظران بر این موضوع تاکید دارند که با توجه به اهمیت بودجه و سرعت در هزینه کرد باید این رقم در اختیار سازمان قرار گیرد و اختیار هزینه کردش نیز با سازمان مدیریت بحران باشد که البته باید ببینیم مصوبه نهایی در مورد اعتبارات چه خواهد بود.

به گفته نجار، البته نمی‌توان این توقع را نیز داشت که یک سازمان در برابر همه حوادث و بحران‌ها آماده باشد اما ابزار، امکانات و تجهیزاتی در اختیارش نباشد.

تغییر نحوه فعالیت سازمان مدیریت بحران شهر تهران در قانون جدید

وی درباره اینکه آیا سازمان مدیریت بحران شهر تهران در قانون جدید زیرمجموعه وزارت کشور می‌رود یا همچنان به همین رویه فعالیت خواهد کرد نیز به ایسنا گفت: یکی از تغییرات اساسی در لایحه جدید نیز همین موضوع است و تصمیم نهایی بر این شده با توجه به اهمیت موضوع و همینطور نقشی که تهران دارد شهردار تهران و استاندار به عنوان دو بال و بازوی وزارت کشور فعالیت کنند. البته حدود اختیارات و سطح آن‌ها در قانون مشخص خواهد شد اما آنچه که قطعی است اینکه فعالیت سازمان مدیریت بحران شهر تهران در قانون جدید به شکل فعلی نخواهد بود.

انتقاد از وضعیت ساخت و سازها

نجار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر تهران زلزله بیاید چه وضعیتی رخ می‌دهد، اظهار کرد: در موضوع وقوع زلزله احتمالی تهران، بسیاری از مسئولان حالت حداکثری را پیش بینی و آن را رسانه‌ای هم می‌کنند در حالی که باید برای پیش‌بینی شدت حوادث حالات مختلف را مورد ارزیابی قرار داد.

وی در ادامه سخنانش به حلقه‌های مفقوده در مدیریت بحران اشاره کرد و افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده در حوزه ساخت وساز است. در حال حاضر گرچه وضعیت ساخت و ساز ما به نسبت قبل بهبود یافته اما همچنان نمی‌توان عنوان مطلوب را برایش استفاده کرد. در این حوزه از کیفیت مصالح ساختمانی گرفته تا نظارت بر ساخت و ساز که بر عهده نظام مهندسی است باید مسایل و استانداردها رعایت شود، علاوه بر آن بحث استفاده از کارگران حرفه‌ای که مسئولیت آن با سازمان فنی و حرفه‌ای بوده و همینطور نظارت بر پروانه‌های ساخت که شهرداری‌ها در آن مسئول هستند، از موارد مهم است که باید لحاظ شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اینکه چه مقدار برای پیشگیری از حوادثی چون سیل و طوفان اخیر تهران آمادگی وجود دارد، گفت: در این خصوص باید اقدامات گسترده‌ای انجام شود. شما ببینید در همین سیل سیجان بر روی یک رود کوچک چندین پل زده شده بود و وقتی نخستین خودرو درون رودخانه سقوط کرد مسیر رود بسته شده و آن سیلاب رخ داد.

نمی‌توان تمام رودهای کشور را یکساله لایروبی کرد

نجار در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره لایروبی رودها خاطر نشان کرد: در حال حاضر در یک سری از رودها لایروبی انجام شده اما نه در کل کشور چرا که نمی‌توان یک ساله تمامی رودها را لایروبی کرد و این امر در ید دولت نیست و اعتبارات آن هم وجود ندارد. لایروبی تمام رودها چندین سال زمان می‌برد.

نجار اضافه کرد: موضوع دیگر نقش شهروندان است. مردم خودشان باید بدانند که در یک سری از نقاط نباید ساخت و ساز انجام دهند. برخی رفته‌اند و درست در حاشیه رودخانه درختان گردو و مثمر، کاشته‌اند که این موضوع در بروز سیلاب تشدید کننده است. همچنین برخی دیگر نیز اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز کرده‌اند. به عنوان مثال ساختمانی که در "زیراب" فرو ریخت غیرقانونی ساخته شده و به واسطه کمیسیون ماده 100 مجوز دریافت کرده بود که در این خصوص خود مردم نیز باید حساسیت داشته باشند.

منشا 80 درصد ریزگردها خارجی است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی پیرامون منشاء ریزگردها خاطر نشان کرد:‌ درباره منشا ریزگردها اظهارات مختلفی بیان شده است و می‌توان گفت منشا 80 درصد ریزگردها خارجی است و تنها 20 درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود که اقداماتی برای برخورد با آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه در همین اطراف تهران نیز منشا‌های ایجاد ریزگرد وجود دارد، گفت: اینها به دلیل خشکسالی و پیامدهای ناشی از آن ایجاد شده و خشکسالی نیز موضوعی نیست که دست دولت باشد چرا که هیچ دولتی توانایی انجام کارهای خداوند و تغییر در اقلیم کره زمین را ندارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: البته در برخی موارد منشاهایی چون کارخانه سیمان و شن و ماسه تاثیر گذار بوده‌اند که در این خصوص اقدامات لازم با همکاری سازمان محیط زیست و دیگر دستگاه‌های مسئول انجام شده اما توجه کنید که 80 درصد منشا ریزگردها در خارج از کشور است.

نجار با بیان اینکه اقداماتی چون آبگیری هورالعظیم، مالچ پاشی، درختکاری و افزایش پوشش گیاهی از جمله اقدامات انجام شده از سوی دولت برای مقابله با ریزگردهاست خاطر نشان کرد: ‌در خارج از کشور نیز بنده ،‌ خانم ابتکار معاون رئیس جمهور،‌ جناب جهانگیری معاون اول و ... اقداماتی را انجام داده و در جلسات مختلفشان با مقامات کشورهای خارجی به این موضوع پرداخته‌اند. خود من نیز در سفری که به ژاپن داشته‌ام با معاون دبیر کل سازمان ملل در این باره صحبت کرده اما متاسفانه باید بگویم که موضوع مهار ریزگردها به دلایل سیاسی و داخلی برای برخی از کشورهای همسایه اولویت اول نیست. مثلا در کشور عراق که درگیر عامل داعش و ناامنی داخلی است رسیدگی و مهار ریزگردها چندان در اولویت قرار ندارد که باید در این خصوص نیز اراده‌ای وجود داشته باشد اما دولت تمام توان خود را به کار بسته است.

به گزارش ایسنا در این جلسه نمایندگانی از 14 کارگروه عضو سازمان مدیریت بحران حضور داشتند.