به گزارش پارس به نقل از مهر، شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری دکتر احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و دکتر پورحیدری رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران میهمان برنامه بودند تا در مورد لایحه جدید قانون مدیریت بحران کشور بحث و بررسی کنند.

مجری برنامه در ابتدا اعلام کرد که اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور حاضر به حضور در برنامه نشده و بعد سئوال خود را در مورد ماهیت و لزوم مدیریت بحران در کشور آغاز کرد.

پورحیدری گفت: در موضوع مدیریت بحران باید گفت که امروز دنیا می گوید باید مدیریت ریسک و خطر داشت و باید آنها را اولویت بندی و بعد پیشگیری کرد.

صادقی هم در پاسخ به اینکه آیا پیشگیری از بحران و سیلاب مانند حادثه سیلاب در امامزاده داوود(ع) دیده می شود، اظهار داشت: کشور ما به موضوع مقابله بسیار پرداخته تا وقتی اتفاقی افتاد خوب ورود کند اما زیاد به مدیریت ریسک پرداخته نشده است.

وی در پاسخ به اینکه شما گفته اید در زمان زلزله تهران برنامه ای نداریم گفت: من نگفتم برنامه نداریم بلکه گفتم آمادگی نداریم. زلزله تهران قطعا بحث متفاوتی است. نظام عرضه و تقاضای ما همگون نیست چون آنقدر فاجعه زلزله تهران بالاست که نمی توان مطلوب وارد شد.

پورحیدری رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران هم در ادامه گفت: ما هیچگونه سیستم هشدار دهنده ای برای مردم نداریم.

مدیریت بحران شهر تهران توانست سیستم هشدار سریع زلزله را راه اندازی کند

صادقی در ادامه افزود: سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران ۱۰ سال است که با مرکز جایکا ژاپن همکاری دارد و یکی از مطالعات موضوع هشدار سریع زلزله است. باید گفت هر چند زلزله قابل پیش بینی نیست اما وقتی گسل فعال می شود در فاصله دو موج اولیه و ثانویه که حدود ۱۰ ثانیه است برای این ۱۰ ثانیه برنامه داریم که شامل قطع برق، گاز و... می شود که بر روی گسل مشاء تهران اجرایی کردیم.

پورحیدری هم در پاسخ به این اظهارات گفت: ما روی مانور امتحان نکردیم و ندیدیم و دوستان ابتدای راه هستند. این قدم اول است.

پورحیدری گفت: بنده در جلسه ای در حضور رئیس مجلس گفتم که اگر جدی وارد حوزه پیشگیری نشویم ایران در صورت بروز حادثه عبرتی برای تمام جهان خواهد شد. این را هم باید گفت که هنوز طرح های خوبی از مجلس بیرون نیامده در حالی که در سیاست های کلی نظام دیده شده است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل نداشتن متولی، مطالعاتی رخ نداده است.

در ادامه این گفتگوی زنده تلویزیونی امیر خجسته نماینده مجلس و رئیس کمیسیون شوراها در مورد لایحه قانون مدیریت بحران کشور گفت: یک سال دولت از مجلس خواست تا این قانون تمدید شود و لایحه ای به مجلس داده شد که ابهاماتی داشت و عجولانه تنظیم و تدوین شده بود. بعد از ارائه این لایحه در اردیبهشت ماه تاکنون ۲ جلسه با حضور وزارتخانه ها و مرکز پژوهش ها تشکیل شد و ابهامات را ارزیابی کردیم و به این نتیجه رسیدیم تا خارج از نوبت در کمیسیون بررسی کرده و با جمع کردن ۵۰ امضا به صورت دو فوریتی در صحن علنی بررسی شود.

وی افزود: در این لایحه بودجه مدیریت بحران در اختیار ریاست جمهوری بوده که این اشتباه است و باید در اختیار وزارت کشو باشد.

قانون جدید عقبگرد کرده است

پورحیدری در پاسخ گفت: ما یک سال قبل این طرح را آماده کردیم اما شاهد هستیم که لایحه جدید نسبت به قانون قبلی عقب گرد داشته است.

وی با اشاره به کتاب تاب آوری گفت: رنگ این کتاب زرد است یعنی کارت زرد داریم نشان می دهیم که در قانون به آن اشاره نشده است. برای همین انجمن تصمیم گرفت در هر مجتمعی این کتاب ارائه شود، رئیس مجتمع باید اجرای مفاد این کتاب را ابلاغ کند. قطعا اگر مفاد این کتاب اجرا شود ۷۰ درصد کاهش بلایا و حوادث خواهیم داشت.

قانون مدیریت بحران خود قفل است!

وی افزود: این قانون خود قفل است و نمی توان این همه آدم قوی را دور هم جمع کند که در قانون جدید هم همین است. پیشنهاد ما این است که باید سازمان ملی آتش نشانی و خدمات ایمنی احیا شده و سازمان هایی مانند منابع طبیعی، اورژانس، محیط زیست، هلال احمر و... هم افزایی داشته و در کار هم دخالت نکرده هماهنگ باشند. آیا معاون وزیر کشور می تواند این هم افزایی را داشته باشد؟

چالش های امروز مدیریت بحران به دلیل نبود قانون خوب است

صادقی در پایان گفت: امروز چالش هایی که در مدیریت بحران شاهد هستیم به دلیل نبود قانون خوب است. به عنوان مثال در قانون جدید به موضوع تاب آوری که موضوعی جهانی است اشاره نشده و حذف شده است. حالا به تغییر نام قانون روی آورده اند! این قانون جدید ساختار قوی ندارد و در حد معاون وزیر است و نمی تواند تمام دستگاه ها را بسیج کند. به اعتقاد من باید حتی سازمان مدیریت بحران کشور از ریاست جمهوری هم بالاتر برود چون حضور نیروهای مسلح در بحران هم حائز اهمیت است. ما نیاز به سازمان مقتدری داریم که بتواند بحران کشور را در زمان لازم درست مدیریت کند.

مدیریت بحران نه فرمانده دارد و نه مدیریت واحد

وی افزود: در مدیریت بحران نه فرماندهی و نه مدیریت واحد داریم. به اعتقاد ما هرجا به مبانی علمی و پشتوانه های دانشگاهی رفتیم خروجی خوبی داشتیم. پس نباید عجله داشته باشیم تا به سرعت این لایحه تدوین و تصویب شود و سه ماه مرکز پژوهش های مجلس فرصت بررسی و رفع ایرادات را انجام دهد.