به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس بر اساس گزارش جدید صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، طی 25 سال گذشته مرگ‌و‌میر نوزادان در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب 67 درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش «یونیسف»، طی 15 سال گذشته تعداد مرگ‌و‌میر نوزادان در آمریکای لاتین در هر 1000 نفر متولد شده، 54 نفر بوده است.

مکزیک با کاهش مرگ‌و‌میر نوزادان به 13 نفر در هر 1000 متولد شده، در بین کشورهای آمریکای لاتین با بیش‌ترین میزان کاهش نرخ مرگ‌و‌میر کودکان در زمان تولدشان قرار گرفت.

سایر کشورهای آمریکای لاتین نیز دارای کاهش میزان مرگ‌و‌میر نوزادان می‌باشند که از جمله آن‌ها «ال‌سالوادور» ( دارای کاهش میزان مرگ‌و‌میر نوزادان از 50 نفر به 17 نفر در بین 1000 نوزاد متولد شده)، «پرو» (از 80 به 17 نوزاد)، «ونزوئلا» ( از 30 به 17)، «کلمبیا» (از 35 به 16)، «برزیل» (از 61 به 16) و «آرژانتین» نیز از 28 به 13 نوزاد می‌باشند.

این گزارش «یونیسف» همچنین نشان داد که «آنگولا» کشوری با بیشترین میزان مرگ‌و‌میر نوزادان می‌باشد (157 نوزاد در هر 1000 نوزاد متولد شده).

از سوی دیگر «ایسلند»، «لوکزامبورگ» و «فنلاند» کشورهایی با پایین‌ترین درصد مرگ‌و‌میر نوزادان در زمان تولدشان می‌باشند (با 2 مرگ و میر در هر 1000 نوزاد متولد شده).

آمریکای لاتین و حوزه کارائیب دومین منطقه در سراسر جهان است که میزان مرگ‌و‌میر نوزادان در آنجا کاهش چشمگیری داشته که به ویژه از شرق آسیا نیز که در آن‌جا طی 15 سال گذشته رقم مذکور 79 درصد کاهش یافته، پیشی گرفته است.

«یونیسف» گزارش داد که این میزان کاهش مرگ‌و‌میر نوزادان نتیجه ایجاد تغییراتی در رفتار زنان و خانواده‌هایشان و گسترش اقدامات از سوی بخشی از خدمات بهداشت عمومی و جوامع می‌باشد.

«یونیسف» در ادامه اعلام کرد که کاهش مرگ‌و‌میر نوزادان در برخی کشورها نشان می‌دهد که جمعیت جهان رو به رشد می‌باشد و در پی آن درگیری‌ها، بیماری‌ها، سوانح و حوادث طبیعی نیز چند برابر شده است.

با وجود این صندوق کودکان سازمان ملل متحد هشدار داد که طی 25 سال گذشته، 236 میلیون کودک به دلایلی که امکان جلوگیری آن‌ها وجود داشت، جان خود را از دست دادند که از جمله این دلایل، عوارض و مشکلات حین زایمان، ذات‌الریه و مالاریا بوده است.