به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا این بررسی نشان می‌دهد که هر دو فاز سرد و گرم پدیده جوی «ال نینیو» یک پیامد جانبی عجیب دارد و آن افزایش موارد مارگزیدگی در این کشور آمریکای مرکزی است.

کارشناسان در این بررسی به چگونگی ارتباط بین چرخه جوی با این خزندگان پرداخته و اظهار داشتند: مارها از موجودات خونسرد به حساب می‌آیند که گرمای بدن خود را از محیط دریافت می‌کنند و در نتیجه فعالیت آن‌ها نسبت به فاکتورهای آب و هوایی، حساس است.

«لوئیس فرناندو چاوز» از دانشگاه «ناکازاکی» ژاپن و کارشناس ارشد این مطالعه گفت: مارگزیدگی از جمله بیماری‌های استوایی است که مورد غفلت واقع شده و می‌تواند شاخصی برای نشان‌ دادن دگرگونی‌های احتمالی در مواجه با تغییرات جوی باشد.

بنابر این گزارش، مارگزیدگی در آمریکا نسبتا نادر است اما یکی از مشکلات بزرگ در بسیاری از مناطق از جمله جنوب شرق آسیا و آفریقای سیاه به حساب می‌آید. یک مطالعه انجام شده در سال 2008 نشان داد دست‌کم هر سال در سراسر جهان 421 هزار نفر دچار مارگزیدگی می‌شوند که منجر به مرگ حدود 20 هزار تن از آنان می‌شود اما با این حال آمار فوق تقریبا محافظه‌کارانه است و بنابر آمار دقیق‌تر و گزارش‌ها، احتمال می‌رود که موارد مارگزیدگی به عدد یک میلیون و 800 هزار نفر و نیز تلفات ناشی از آن به حدود 94 هزار نفر نیز برسد.

کاستاریکا زیستگاه 22 گونه مار سمی است و بیشترین گزیدگی‌ها از گونه‌ای از این خزنده موسوم به terciopelo‌ ناشی می‌شود که در صورت عدم مداوا می‌تواند کشنده باشد. به علاوه چاوز و دستیارانش به این دلیل کاستاریکا را برای انجام چنین مطالعه‌ای انتخاب کردند که در این کشور تقریبا تمام موارد مارگزیدگی توسط پزشکان به ثبت می‌رسد و این اطلاعات قابل دسترسی است و علاوه بر این، تمام مردم یعنی حتی افراد فقیر و کم‌بضاعت نیز در صورت مواجهه با این مشکل به خدمات درمانی دسترسی دارند.

در این بررسی مشاهده اطلاعات مربوط به مارگزیدگی‌ها در فاصله سال‌های 2005 تا 2013 آشکار ساخت که در ارتفاعات بالاتر که هوا سردتر است تعداد موارد مارگزیدگی‌ کمتر می‌شود. همچنین هر یک درجه سانتیگراد افزایش میانگین دمای هوا موجب می‌شود که موارد مارگزیدگی 24 درصد بیشتر شود.

به گزارش لایوساینس، در این مطالعه تاکید شده که موارد مارگزیدگی بر اثر دو پدیده «ال نینیو» و «لا نینیو» افزایش می‌یابد.