به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا لندن، نیویورک، توکیو و هنگ کنگ از جمله شهرهایی هستند که در صورت احتراق تمام منابع سوخت فسیلی به زیر آب می‌روند.

انتشار گاز کربن ناشی از احتراق سوخت‌هایی چون گاز، زغال سنگ و نفت موجب تشدید گرمای جهانی به میزانی می‌شود که تمامی پهنه‌های یخ قطب جنوب ذوب خواهد شد و در نتیجه سطح آب دریا 60 متر افزایش یافته و جاری شدن سیل و در بر گرفتن ساختمان‌ها زندگی یک میلیارد انسان در جهان را تهدید خواهد کرد.

در حال حاضر بیشتر تمرکزها روی پهنه‌های یخ قطب جنوب در بخش غربی است که مقدار ذوب شدن آن‌ها بیشتر است و این اولین مطالعه است که به تاثیر احتراق سوخت فسیلی روی پهنه‌های یخ پرداخته و نشان می‌دهند که پهنه‌های یخ در بخش شرقی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و دلیلی برای هشدارهاست.

پرفسور «آندرس لورمان» از موسسه مطالعات تاثیرات آب و هوایی «پوتسدام» گفت:‌ پهنه‌های یخ قطب جنوب در بخش غربی به وضعیت ذوب شدن بدون توقف یخ‌ها رسیده اما در صورتی که بخواهیم شهرهایی همچون توکیو، هنگ کنگ، شانگهای،‌کلکته، هامبورگ و نیویورک را به عنوان میراث‌های آتی حفظ کنیم لازم است از منحرف شدن پهنه‌های یخ به سمت قسمت شرقی قطب جنوب جلوگیری شود.

«کن کالدیرا» از موسسه علوم «کارنگی» نیز افزود: بیشتر مطالعات پیشین روی قطب جنوب بر از دست رفتن پهنه‌های یخ قطب جنوب در بخش غربی تمرکز داشته و مطالعه جدید حاکی از آن است که احتراق زغال سنگ،‌ نفت و گاز خطر از دست رفتن پهنه‌های یخ قطب جنوب در بخش شرقی را به همراه دارد.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، پروفسور آندرس لورمان همچنین اظهار داشت: به نظر نمی‌آید جهان تمامی منابع سوخت فسیلی خود را مصرف کند اما مقدار قابل توجهی از آن سوخته می‌شود و خطر قابل توجهی را متوجه پهنه‌های یخی می‌کند. در صورتی که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را با همان سرعت گذشته ادامه دهیم تمام منابع سوخت فسیلی را تا 150 سال مصرف خواهیم کرد.