به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

هموطنان می‌توانند هر گونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.

علت سردرد در رانندگان تاکسی

پرهام پارسانژاد؛ فیزیوتراپیست در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره عوارض رانندگی طولانی‌مدت، اظهار داشت: رانندگی یکی از وضعیت‌هایی است که طی آن فرد در حالت بی‌حرکتی قرار می‌گیرد. ستون فقرات فردی که برای چندین ساعت پشت فرمان می‌نشیند در حالت خمیده قرار گرفته و این موجب می‌شود، لیگامان‌های پشت ستون فقرات و دیسک‌های بین مهره‌ای تحت فشار قرار گیرند.

وی افزود: این حالت موجب می‌شود تا عضلات پشت ستون فقرات کشیده و عضلات جلوی ستون فقرات نیز در وضعیت کوتاه قرار گیرند که این موضوع تعادل بین ستون فقرات پشت و جلو را برهم می‌زند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن فیزیوتراپی تهران، استرس را عاملی افزاینده بر علت عنوان کرد و گفت: استرس موقع رانندگی هماهنگی سیستم عصبی، عضلانی و اسکلتی را برهم می‌زند و این سیستم‌ها را مستعد آسیب می‌کند.

این فیزیوتراپیست تصریح کرد: عضلات ناحیه گردن حداکثر تا 12 دقیقه می‌توانند وضعیت سر را روی ستون فقرات حفظ کنند و بعد از آن خسته می‌شوند و مرکز ثقل استخوان جمجمه سر را به سمت جلو حرکت می‌دهند. این مسئله می‌تواند قوس طبیعی گردن را از بین برده و به دیسک‌های بین مهره‌ای ناحیه گردن و اعصابی که از بین آن‌ها در می‌شوند، فشار وارد کند و علائمی مانند درد در اندام‌های فوقانی، خواب‌رفتگی دست‌ها، سردرد، سرگیجه و تهوع را به‌وجود آورد.

متن کامل خبر

عوارض خوردن وایتکس

غلامرضا خاتمی؛ رئیس انجمن پزشکان کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت خبرگزاری فارس، با بیان اینکه خوردن مواد شوینده و لوله‌بازکن‌ها بین کودکان شایع است، اظهار داشت: برخی مواد شوینده مانند وایتکس به صورت تصادفی توسط کودکان خورده و موجب سوختگی مری و سوراخ شدن آن می‌شود.

وی افزود: مصرف این مواد می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای کودک ایجاد کند که مهم‌ترین آن تنگی مری است.

این فوق تخصص گوارش کودکان تصریح کرد: استفراغ، بی‌اشتهایی، دل‌درد، آب‌ریزش دهان و بی‌تابی جزو علائم کودکانی است که مواد شوینده مصرف کرده‌‌اند. در واقع دل درد و استفراغ جزو علائم اولیه است که در طی آن کودک به علت التهاب و سوختگی مری از غذا خوردن امتناع می‌کند هرچند ممکن است بتواند مواد آبکی را بخورد.

رئیس انجمن پزشکان کودکان خاطرنشان کرد: توصیه می‌‌شود والدین مواد شوینده به ویژه سفیدکننده‌ها را که ظاهری شبیه آب دارند از دسترس کودکان خارج کرده و از قرار دادن آنها در لیوان و ظروف غذا بپرهیزند. همچنین در صورت بلع این مواد باید کودک را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانند تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

متن کامل خبر

درمان گل‌مژه

حسین آقایی؛ متخصص قرنیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس،‌ اظهار داشت: گل‌مژه یک توده متورم قرمز و دردناکی است که نزدیک لبه پلک ظاهر می‌شود و شبیه جوش است. به‌طور معمول، گل‌مژه چرکی است و بیشتر اوقات در قسمت خارجی پلک به وجود می‌آید، اما گاهی اوقات نیز ممکن است در قسمت‌های داخلی چشم دیده شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: گل‌مژه به صورت‌های خفیف و حاد بر روی پلک مشاهده می‌شود و درصورتی‌که بیماری شدید نباشد در بیشتر موارد پس از چند روز به‌خودی‌خود از بین می‌رود و علائم و عوارض خاصی هم از خود نشان نمی‌دهد، همچنین نیازی به درمان جدی ندارد؛ در ضمن می‌توان برای تسکین درد حاصل از آن دستمالی گرم و تمیز را در ناحیه پلک قرارداد.

وی گفت: درصورتی‌که گل‌مژه به‌صورت بزرگ و حاد ظاهر شود، هم در ظاهر و زیبایی فرد تأثیر می‌گذارد، هم با فشاری که بر روی قرنیه چشم ایجاد می‌کند می‌تواند باعث بروز آستیگمات شود و در بینایی فرد اختلال ایجاد کند.

آقایی ادامه داد: درصورتی‌که بیماری با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بهبود نیافت، از روش تزریق کورتن در ضایعه استفاده می‌شود که این کار گاهی با عوارض پوستی همراه است، رایج‌ترین روش درمان گل‌مژه در صورت شدید بودن جراحی است و پزشک با انجام عمل جراحی از داخل پلک می‌تواند التهابات مزمن و کیست را از پلک خارج کند و سپس با کورتن شستشو دهد.