به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا شیدا آکار با اشاره به اینکه 56 واحد معدنی شن و ماسه آبرفتی در حوزه قدس در حال فعالیت هستند، گفت: پایش‌های شبانه و موردی واحدهای معدنی شن و ماسه به طور مستمر در حال انجام است و پایش تیرماه صورت گرفت و برنامه پایش‌های شهریور و مهر نیز از هفته‌های آتی شروع خواهد شد.

وی با اشاره به سفر اخیر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به شهرستان ملارد، افزود: وی به وجود معادن شن و ماسه به عنوان یکی از عوامل آلودگی هوا و گردو غبار استان تهران هوا اشاره کردند و تاکید داشتند که نظارت و پایش بیشتری روی فعالیت‌های معادن صورت گیرد و اگر کوتاهی در رعایت ضوابط زیست‌محیطی توسط این واحدها دیده شد، نسبت به تعطیلی آنها اقدام شود. برای همین جلسه پایش معادن شن و ماسه استان تشکیل شد. پایش‌های آتی هم طی یک ماه در سه حوزه شهرستان قدس، پاکدشت، شهریار و تهران انجام خواهد شد.

وی افزود: متولی این پایش‌ها اداره محیط زیست استان تهران است که این امر زیرنظر مدیر کل این اداره، حیدرزاده و با حضور روسای شهرستان‌هایی که دارای بیشترین معادن شن و ماسه در استان تهران هستند، انجام خواهد شد.

بیشترین معادن شن و ماسه استان تهران در شهرستان قدس

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس با بیان اینکه این شهرستان بیشترین معادن شن و ماسه استان تهران را به خود اختصاص داده‌ است، اظهار کرد: اینکه معادن شن و ماسه در ایجاد آلودگی و گرد و غبار تا چه حد موثر است، هنوز مشخص نشده و باید تحقیقات و پایش‌ها به طور کامل صورت گیرد. اما آنچه روشن است آنست که به دلیل وزش باد، معادن شن و ماسه در تشکیل آلودگی موثر هستند و اگر این واحدها ضوابط زیست‌محیطی را رعایت نکنند در ایجاد گرد و غبار برای شهرستان‌های قدس، پاکدشت و تهران تاثیر منفی دارند.

معادن شن و ماسه نباید هیچ‌گونه گرد وغباری تولید کنند

آکار با تاکید بر اینکه با واحدهای متخلف که خود را ملزم به رعایت ضوابط زیست‌محیطی نمی‌کنند برخورد می‌شود، گفت: هر واحد تولیدی موظف است تولیدات و فعالیت‌های صنعتی خود را بدون ایجاد آلودگی زیست‌محیطی و کنترل منابع طبیعی برداشت شده، انجام دهد. بنابراین معادن شن و ماسه درهنگام تولید نباید هیچ‌گونه گرد وغباری تولید کنند. آلودگی هوا، آب، خاک و صدا هر چهار مورد باید توسط این واحدها رعایت شود، بویژه بحث هوا که واحدها باید روی خطوط انتقالی آب‌پاشی مداوم محوطه را داشته باشند و مالچ‌پاشی و آسفالت مسیر و محوطه را انجام دهند.

واحدهای معدنی ملزم به کنترل گرد و غبار

وی افزود: نظر ما بر اجرای فضای سبز 25 درصدی توسط این معادن و آسفالت مسیرهای اصلی و ورودی است. در زمینه آب هم باید میزان مصرف آب و برداشت آن را با استفاده از تمهیدات مختلف کاهش دهند و به طور کلی واحدهای معدنی ملزم به کنترل گرد و غبار با استفاده از آب‌فشان‌ها و سایر تکنولوژی‌های جدید هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس با بیان اینکه اینها مواردی است که قبلا به واحدهای تولیدی شن و ماسه ابلاغ شده است، گفت: آنها باید دپوهایی که دارند را کاهش دهند تا وزش باد منجر به افزایش آلودگی نشود. اگر واحدها این ابلاغیه‌ها را رعایت نکنند با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه همه 56 واحد تولیدی شن و ماسه در شهرستان قدس ضوابط اصلی زیست محیطی را رعایت می‌کنند، تصریح کرد: در این واحدها استفاده از آب‌فشان‌ها و آسفالت مسیرها رعایت می‌شود، به طوری که همه 56 واحد مجهز به آب‌فشان‌ هستند و آسفالت و مالچ‌پاشی محوطه را انجام می‌دهند. همچنین از 56 واحد، 35 واحد مجهز به دستگاه تیکنر که مربوط به کنترل پساب و بازیافت و برگشت پساب آلوده برای مصرف مجدد است، هستند، که ضمن کاهش مصرف آب باعث کنترل آلودگی هم می‌شود.

آکار افزود: آنچه که بیشتر مدنظر ماست و به این نتیجه رسیدیم که حتماً پیگیری شود، بحث اجرای فضای سبز واحدهای تولید شن و ماسه و آسفالت جاده‌ها است که باید با همکاری انجمن شن و ماسه انجام شود. ارتفاع دپو و مجوزهای آنها برعهده اداره صنعت، معدن و تجارت است که باید در این زمینه وارد کار شده و موارد را کنترل کند.

وی با بیان اینکه کمبود فضای سبز و وضعیت حمل‌ و نقل دو مشکل اساسی و کمبود واحدها است و به دلیل کمبود آسفالت جاده‌ها صورت می‌گیرد، گفت: نبود کمربندی سبز و آسفالت جاده‌ها باعث می‌شود که در زمان حمل‌ و نقل گرد و غبار بلند شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس با تاکید بر اینکه در شهرستان قدس معدنی که فاقد مجوز صنعت و معدن باشد، نداریم، افزود: دو مورد معدن غیرمجاز در سال گذشته داشتیم که یک مورد آن با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان تعطیل شد و یک مورد آن نیز توسط اداره صنعت، معدن و تجارت بررسی شد که پرونده هر دو مورد در مراجع قضایی است و در حال حاضر هیچ فعالیتی ندارند.