~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا دکتر سیامک خالقی نفخ، درد شکم و تغییرات اجابت مزاج را از مهم‌ترین علائم سندروم روده تحریک‌پذیر دانست و گفت: افرادی که سه روز در ماه به مدت و در طول شش ماه علائم این بیماری را داشته باشند، به این عارضه مبتلا هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: علائم این بیماری بیشتر در صبح و به صورت دردهای شکمی ظاهر و اغلب با اجابت مزاج برطرف می‌شود.

وی افزود: شرط اصلی برای تشخیص این بیماری این است که شواهد بیماری‌های ارگانیک مانند خونریزی، کم‌خونی، کاهش وزن، انسداد روده، اسهال شدید و دردهایی که منجر به بیدار شدن بیمار از خواب می‌شود، دیده نشود.

خالقی با اشاره به شیوع 15 تا 30 درصدی این بیماری طبق مطالعات گسترده در جوامع مختلف، تصریح کرد: سندروم روده تحریک‌پذیر در سنین جوانی و در زنان بیشتر بروز می‌کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه سندروم روده تحریک‌پذیر بیشتر روده بزرگ را درگیر می‌کند، افزود: استرس‌های محیطی - شغلی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

وی به نحوه تشخیص این بیماری اشاره کرد و گفت: در صورت مشاهده علائم، طبق معیارهای تشخیصی و در صورتی که بررسی‌های اولیه آزمایشگاهی و رادیولوژیک منفی باشد، تشخیص به طور تقریبی قطعی است و تنها در گروه خاصی از بیماران جهت رد ابتلا به بیماری‌های التهابی و تومورال، انجام کولونوسکوپی ضروری است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: سندروم روده تحریک‌پذیر یک بیماری مزمن گوارشی است و ممکن است بیمار سال‌ها با آن مواجه باشد و به همین دلیل همکاری مناسب با پزشک تا حدود زیادی از پیشرفت و شدت علائم را می‌گیرد.

خالقی تاکید کرد: بروز علائم جدید مانند خونریزی گوارشی،‌ کم‌خونی و لاغری در بیمارانی که با تشخیص IBS سال‌ها تحت درمان هستند، نیاز به پیگیری جدی دارد و این علائم مرتبط با سندروم روده تحریک‌پذیر نیست.