به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری مهر حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در جلسه هیئت عمومی دیوان، گفت: اخوت و برادری میان مسلمانان موضوعی است که قرآن کریم به صراحت آن را مورد تاکید قرار داده است.

وی افزود: بر اساس آموزه‌های دینی، مسلمان به مسلمان خیانت نمی‌کند و دروغ نمی‌گوید، و مسلمانان یکدیگر را خوار و ذلیل نمی‌کنند. این موضوعی است که ائمه معصومین(ع) نیز بر آن تاکید کرده‌اند و متاسفانه امروز در جامعه اسلامی مورد غفلت قرار گرفته است.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه در دنیای امروز بوی اخوت و برادری نیست، اضافه کرد: دشمنان قسم خورده از این شکاف بین امت اسلامی استفاده می‌کنند و برادر کشی را بین مسلمانان رواج می‌دهند. این همان قتل و وحشیگری است که در منطقه و برخی کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم.

 منتظری با بیان این مطلب که مصیبت‌هایی بر جهان اسلام حاکم است که باید بر آن خون گریست، ادامه داد: آنچه را امروز در کشورهای اسلامی و منطقه خاورمیانه ملاحظه می‌کنیم، در دیگر مناطق دنیا نمی‌بینیم و این یعنی مسلمانان به هدایت‌های قرآن و نبی‌اسلام(ص) پشت کرده‌اند و به جای آنکه به یکدیگر به دیده برادری بنگرند و به هم خیانت نکنند، خون یکدیگر را می‌مکند!

وی در ادامه با اشاره به واقعه هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ و نام‌گذاری این روز به «جمعه سیاه» ضمن گرامیداشت یاد شهدای این روز اظهار داشت: هفدهم شهریور ۱۳۵۷ برگ سیاهی در تاریخ حکومت جبار پهلوی بود، جمعه‌ای که در آن مردم بیگناه توسط مزدورانی که در خدمت رژیم منحوس پهلوی بودند، به خاک و خون کشیده شدند.

منتظری افزود: اگر دقیق نگاه کنید همان دستهایی که آن جمعه خونین را پدید آورد و خون هموطنانمان را بر زمین جاری کرد، در حوادثی که طی این سال‌ها در کشورمان ایران و همچنین در منطقه رخ می‌دهد، می‌بینید.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: پشت همه این اتفاقات دست استکبار است که امروز نیز جنایاتش را در گوشه گوشه بلاد اسلامی شاهدیم.

منتظری همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فاجعه دردناک انسانی کشته شدن کودک سه ساله پناهجوی سوری گفت: پیکر کودکی سه ساله را که در دامن مادر در جستجوی پناهگاهی برای فرار از جنگ بود، امواج به ساحل می‌برد و اخبار و تصاویر مربوط به آن به سرعت منتشر می‌شود. این فاجعه به حدی است که به حق افکار عمومی جهانیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به دلسوزی وادار می‌کند، با اینهمه دریغ از اینکه کوچک‌ترین اثری از آن را در سیاست‌های ظالمانه مستکبران ملاحظه کنیم.

وی با بیان اینکه این تنها یکی از بیشمار فجایعی است که همه روزه در عراق، سوریه و یمن در حق مردم مظلوم می‌شود، ادامه داد: هر روز زنان، مردان و کودکان بسیاری در این کشورها مظلومانه کشته می‌شوند، دریغ از اینکه مدعیان حقوق بشر کوچک‌ترین گامی برای خاموش کردن آتشی که برافروختند، بردارند.

یکی دیگر از موضوعاتی که رئیس دیوان عدالت اداری در ابتدای جلسه هیات عمومی به آن اشاره کرد، شرایط نامطلوب فرهنگی در کشور بود، وی گفت: متاسفانه وضعیت کشور از لحاظ فرهنگی و پایبندی به نکات اخلاقی ضعیف است و ضرورت دارد که همه ما بویژه مسئولان به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

 

منتظری گفت: آنچه رسانه‌ها از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی که به آن دچار شده‌ایم، منتشر می‌کنند، بخش اندکی از صحنه‌های دروغ، خدعه، نیرنگ و خیانتی است که در جامعه رواج یافته است و با مشاهده این صحنه‌ها باید پرسید، «این تذهبون؟»

 

وی با طرح این پرسش که چرا جامعه در حال فاصله گرفتن از اخلاق است؟ اضافه کرد: اینها محصول فاصله گرفتن از تعالیم اسلامی است زیرا اگر در لوای اسلام و قرآن و تحت تبعیت از احکام نورانی آن و با پیروی از مکتب اهل بیت(ع) زندگی کنیم، دچار چنین مصائبی نخواهیم بود.