~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس هوشنگ پورنگ جراح اطفال و از شاگردان ولی‌الله محرابی در آیین تجلیل از وی و رونمایی از دایره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان، گفت: مفاخر کشور ایران همواره مصادره می‌شوند و من هم که هر روز تاریخ می‌خوانم علت آن را کم خواندن و کم نوشتن از تاریخ می‌دانم بنابراین دیگران زحمات ما را به یغما می‌برند.

وی تصریح کرد: من یکی از مقصران مشکل را دانشگاه‌ها می‌دانم چرا که در راستای شناساندن پیشکسوتان و مفاخر رشته‌های مختلف از جمله پزشکی سستی می‌کنند یعنی دانشگاه‌ها باید دست کم نام و یاد اساتید را دست کم از 200 سال پیش به این ور مکتوب کنند.

این جراح اطفال گفت: من کتابی در خصوص تاریخچه پزشکی تحریر کردم و آن‌را به دانشگاه برای تائید و چاپ ارسال کردم ولی سه داور آن را رد کردند که علت مخالفت یکی از آن‌ها تاریخ‌نگاری توسط یک پزشک و مخالفت دیگری معرفی شدن فردی به عنوان بنیانگذار رشته‌ای بود.

پورنگ تصریح کرد: در همان زمان کتاب هزار صفحه‌ای تاریخ جراحی به دست من رسید که تمام جراحان به نام سراسر کشور آن‌را به رشته تحریر درآورده بودند و جالب اینکه در این کتاب هزار صفحه ای امارات صفحه‌ای مخصوص به خود داشت و ایران خیر.

وی تاکید کرد: در صفحه مربوط به امارات نام 6 جراح مطرح شده بود که 3 جراح ایرانی بودند.

این جراح افزود: در همین کتاب یک نویسنده مصری ابن سینا را دانشمندی عرب و خلیج فارس را خلیجی عربی معرفی کرده بود و زمانی که من این مستندات را به دانشگاه ارائه دادم ظرف دو هفته کتاب من چاپ شد.

پورنگ خاطرنشان کرد: جراحی رشته و شغل با عظمتی است ولی جراحی اطفال دنیای دیگری است و همچنان مظلوم است. در ادامه این آیین ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران گفت: حیرت می‌کنم که ایشان در چه زمانی و چگونه این کار سنگین را انجام داده است.

وی تصریح کرد: دکتر محرابی و ایشان است که توانسته این کار را انجام دهد که کاری ماندگار و فاخر است.

در ادامه ولی‌الله محرابی نیز در رابطه با تحریر این دایره‌المعارف، گفت: در زمانی که به دوره تخصص پزشکی رسیدم تلاش کردم هر نوشته و عکس مربوط به تاریخ پزشکی را جمع‌آوری کنم و در ادامه زمانی که در سال 1970 از دانشگاه زوریخ باز می‌گشتم دو جلد کتاب که به زبان آلمانی در خصوص تاریخ مصور پزشکی آمده بود تهیه کردم اما روزی در دانشگاه تهران کتابی فرانسوی را با همان مشخصات کتاب آلمانی دیدم و متوجه شدم که دو کتاب از هم نسخه‌برداری شده‌‌اند بنابراین شروع کردم به جمع‌آوری این دایره‌المعارف.

محرابی تصریح کرد: این دایره‌المعارف تاریخی 9 هزار ساله را از زمان فرعون تا بقراط و سپس دوران اسلامی در نظر گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: من در سال 85 کتابی 8 جلدی در این خصوص را چاپ کردم که پس از آن پی به نواقصی در این خصوص به ویژه نقش ایران و ایرانیان در توسعه علم طب بردم و تا سال 2010 همه مطالب را جمع آوری کردم تا اینکه این نسخه از کتاب رونمایی و چاپ شد.