به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس ، همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید امروز با حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، صالحی امیری مشاور رئیس‌جمهور، چاووشی معاون استاندار تهران، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مدیران آموزش و پرورش مناطق شهر تهران در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سخنانی با تأکید بر رهبری آموزشی به جای مدیریت آموزشی، اظهار داشت: تعاریف مختلفی از رهبری در مدیریت ذکر شده است اما آنچه در همه تعاریف مشترک بوده، این است که رهبری یک سازمان قدرت نفوذ در اعضای سازمان دارد و صرفاً یک مدیر اداری نیست، بلکه شخصیتی است که در دانش‌آموزان، اولیاء و فرهنگیان قدرت نفوذ دارد و آن چیزی که در سازمان آموزش و پرورش کارساز است، قدرت نفوذ است.

وی ادامه داد: به‌ عنوان مدیران آموزش و پرورش وقتی موفق هستیم که بتوانیم در دانش‌آموز، معلم، مربی، مدیر و معاونان اجرایی و در بین اولیای دانش‌آموزان نفوذ داشته باشیم و به نظرم برای اینکه از کارمان ارزیابی دقیق داشته باشیم باید ببینیم چقدر قدرت نفوذ داریم.

* دوران مدیریت آموزشی سپری شده است

فانی یادآور شد:‌ دوران مدیریت آموزشی سپری شده است و باید وارد مرحله جدیدی تحت عنوان رهبری آموزشی شویم و در تعریفی که از تربیت داریم و تعاریف متعددی که از آن شده است، یک تعریف را همه پذیرفته‌اند که می‌گوید تربیت، ایجاد رفتار مطلوب نسبتاً پایدار است.

وی اضافه کرد: به‌ عنوان رهبران آموزشی تعدادی دانش‌آموز در مدرسه در اختیار داریم و حال سؤال اینجاست چه وقتی می‌توانیم ادعا کنیم امر تربیت شکل گرفته است؟ لازمه ایجاد تغییر رفتار مطلوب نسبتاً پایدار قدرت نفوذ است و اگر نداشته باشیم، تربیت شکل نمی‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: لازمه قدرت نفوذ جلب اعتماد است که کار بسیار سختی است؛ مردم بر حسب ادراکات‌شان با ما رفتار می‌کنند، نه بر حسب واقعیت و همیشه بین ادراک و واقعیت فاصله است و رهبر آموزشی باید این فاصله را به حداقل برساند.

* باید به سمت جلب اعتماد و نفوذ در دانش‌آموز و اولیا برویم

فانی با بیان اینکه به جای اینکه مدیران را درگیر پاسخگویی به بخشنامه‌ها کنیم، باید به سمت جلب اعتماد و نفوذ در دانش‌آموز و اولیا برویم، افزود: اگر مردم احساس کنند مدرسه خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد، کمک می‌کنند و گرفتن پول از مردم به هر روشی پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به مدرسه‌محوری گفت: جایی که تربیت در آن شکل می‌گیرد، مدرسه است، نه اداره، منطقه، استان و نه وزارتخانه و اگر به دنبال تحول در آموزش و پرورش هستیم باید محور کار را مدرسه قرار دهیم و برای همین است که مدرسه‌محوری به معنی تمرکززدایی، تفویض اختیار، مشارکت پذیری، و مشارکت‌جویی با حاکمیت اخلاق و روابط انسانی است.

* محیط تعلیم و تربیت محیط دستوری نیست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محیط تعلیم و تربیت محیط دستوری نیست، افزود: فرهنگیان باید عقاید و روش‌های ما را قبول داشته باشند، نه اینکه به آنها دستور دهیم؛ در مدرسه نیز دانش‌آموز باید موضوع را بپذیرد و وقتی پذیرفت، آن را اجرا می‌کند؛ در حقیقت روش‌های غیرمستقیم تربیت مؤثر است و باید به سمت مدرسه‌محوری و افزایش اختیارات مدیران مدارس و توانمندسازی آنان برویم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لازمه تفویض اختیار در مدارس، توانمندسازی مدیران است و در رأس توانمندی‌ها، افزایش تقوای الهی است و مدیران باید سنگ زیرین آسیاب باشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های مدرسه به‌ عنوان کانون تحول آموزش و پرورش، گفت: وقتی مدرسه کانون اصلی تربیت می‌شود، دیگر نباید تابع اداره باشد، بلکه اداره باید تابع مدرسه باشد و این خطایی بوده است که سال‌ها به آن دچار شده‌ایم.

فانی تصریح کرد: خیلی وقت‌ها باید اعتراف کنیم که مخاطب خود را نمی‌شناسیم و مخاطب‌محوری بحث جدی در تربیت است؛ مدرسه در تراز کانون تربیت باید پژوهش‌محور باشد و امروز مسئولیت‌پذیری خلأیی است که در سبک زندگی دانش‌آموزان داریم.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: به‌عنوان رهبران آموزشی باید به همه ساحت‌های تربیتی توجه داشته باشیم و اگر تعلیم و تربیت را سیستم بگوییم، ورودی، خروجی، فرآیند و بازخورد دارد و خیلی وقت‌ها ما مدیران درون‌دادنگر هستیم، اما در نظام‌های ارزشیابی و سازمان‌ها 5 نظام وجود دارد که یکی از آنها توجه به درون‌دادهاست.

وی افزود: نتیجه و فرآیند کار در نظام تعلیم و تربیت بهتر جواب می‌دهد و تلاش کنیم شوراهای مدارس را فعال کنیم که این دست مدیران است و باید محتوا‌بخشی کنند و باید مدارس ما کانون تربیتی محله شوند و از امکانات غیررسمی مانند شهرداری‌ها و تخصص اولیا در تربیت دانش‌آموزان استفاده کنیم.

* احکام رتبه‌بندی معلمان تا آخر شهریور صادر می‌شود

فانی با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: احکام تا آخر شهریور صادر می‌شود و تبعیض بین حقوق معلم و بعضی سازمان‌ها را ما قبول داریم و پیگیری هم بوده‌ایم، اما بحثی نیست که در این 2 سال اخیر به‌وجود آمده باشد، حتی قبل از انقلاب هم وجود داشته است، اما در دولت تدبیر و امید فضا برای اعتراض باز شده و این فضای باز را قدر بشناسید و دولت نیز تلاش خود را می‌کند.

وی با اشاره به بودجه این وزارتخانه تصریح کرد: در 2 سال این دولت بودجه آموزش و پرورش 50 درصد افزایش پیدا کرده است که در سال اول 26 درصد و در سال 94، 24 درصد افزایش داشته است؛ سال 84 که از وزارتخانه رفتیم سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه دولت حدود 15 درصد بوده است، یعنی قبل از دولت نهم و در دولت یازدهم سهم بودجه آموزش و پرورش از 15 درصد به 9.1 درصد رسید، در حقیقت در 8 ساله دولت نهم و دهم، این سهم کمتر شده بود که ما در دولت یازدهم این مقدار را به 11.2 درصد رساندیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امسال 100 میلیارد تومان برای تجهیز مدارس گذاشته‌ایم که در تاریخ آموزش و پرورش بی‌سابقه بوده است و باید هنرستان‌ها را نیز بازمهندسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در توسعه مشارکت‌های مردمی و غیرمردمی با 21 سازمان خارج از آموزش و پرورش تفاهم‌نامه امضا کردیم و در ارتقای مدیریت آموزشگاهی ابعاد کار ادامه دارد و در تمرکززدایی نیز کار شده است اما کافی نیست.

به گزارش فارس، در پایان مراسم از نفرات برتر المپیادهای زیست‌شناسی، ریاضی، رایانه و نجوم و رتبه‌های یک تا 10 کنکور سال 94 و مدیران برتر در طرح بالندگی مدارس تهران با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.