به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش عصر امروز در دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بیان گزارشی از عملکرد این وزارتخانه پرداخت و اظهار داشت: رویکرد آموزش و پرورش در دولت یازدهم ارتقای کیفیت آموزشی و اجرای سند تحول آموزش است.


وی ادامه داد: اقدام خوبی که در آخرین روزهای سال 93 صورت گرفت، تدوین نقشه راه این سند تحول بود که اقدام بسیار مناسبی است و در برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش این سند تحول باید به‌عنوان مبنا و اساس تلقی شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد کیفیت بخشی وزارتخانه آموزش و پرورش در این زمینه، گفت: ساماندهی و بهینه سازی نیروی انسانی یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش برای کیفیت بخشی به امر آموزش است در حال حاضر یک میلیون نفر نیروی انسانی داریم که بزرگترین دستگاه دولتی محسوب می‌شویم لذا استفاده بهینه از منابع انسانی و بهسازی و به روز رسانی منابع انسانی از سیاست‌های جدی وزارت آموزش و پرورش است.

فانی با اشاره به کمبود معلم در سیستم آموزشی، گفت: درسال 93 حدود 25 هزار نیرو بازنشسته شد و حدود 200 هزار دانش آموز به سیستم اضافه شدند که خود این 200 هزار دانش آموز حدود 15 هزار نیروی انسانی طلب می‌کند که با توجه به 25 هزار نیرویی که بازنشسته شده‌اند در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش به حدود 40 هزار نیروی انسانی جدید نیاز دارد.

فانی برهمین اساس تأکید کرد: در حالی که یک نفر هم به سیستم وارد نشده است و اولین سری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز سال 95 وارد سستم می‌شوند. لذا مدیران آموزش و پرورش با اعمال ساماندهی نیروی انسانی نه تنها خلأ 40 هزار نیرو را تأمین کردند بلکه پرداخت حق‌التدریسی را 20 درصد کاهش دادند و با این کار هزار میلیارد تومان در هزینه‌های آموزش و پرورش صرفه‌جویی کردند.

وی سیاست دیگر وزارت آموزش و پرورش را مشارکت در امر آموزش و پرورش دانست و با اشاره به سیاست سوم این وزارتخانه در مورد تمرکز زدایی در آموزش وپرورش، گفت: وزارت آموزش و پرورش به شدت متمرکزی است که در این راستا اقداماتی آغاز شده اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص عملیاتی‌کردن بودجه آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: با اذن مجلس امسال عملیاتی‌کردن بودجه آموزش و پرورش را در نیم درصد مدارس آغاز کردیم وامیدواریم بتوانیم در سال تحصیلی آینده هم این کار را ادامه دهیم.

فانی ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی را دیگر سیاست وزارت آموزش و پرورش در بهبود کیفیت آموزشی برشمرد و گفت: با مدیران آموزشی قوی‌تر و توانمندتر می‌توانیم بهره‌وری را بالا ببریم و در این راستا برنامه تعالی مدرسه را در 5 هزار و 700 مدرسه آغاز کردیم و پیش بینی ما این است که با ادامه این فعالیت می‌توانیم در این زمینه گام مناسبی برداریم.

وی ادامه داد: کشورهای دنیا همواره دو موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند که آموزش و پرورش و بهداشت همواره مورد توجه دولت‌ها و حاکمیت‌ها بوده است در دولت یازدهم با مصوبات خوبی که مجلس داشت به موضوع بهداشت توجه داشت و انتظار داریم برای بهداشت توسط مجلس گرفته شد برای آموزش و پرورش هم اخذ شود تا کیفیت کار برود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود گفت: اجرای سند تحول آموزشی به اعتبارات بالایی نیاز دارد و بدون منابع لازم قادر به کیفیت‌بخشی نخواهیم بود.