به گزارش پارس به نقل از تسنیمرضا ملک‌زاده در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با اشاره به وجود زیرساخت‌های عظیم در کشور اظهار کرد: طبق استخراج توانایی‌های دانشگاه‌های تیپ یک کشور، مشخص شد برخی از دانشگاه‌ها در یکی از بخش‌های جزیی حتی از دانشگاه "هاروارد" هم جلوتر هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یکی از وظایف مهم دانشگاه‌های علوم پزشکی را پژوهش و نوآوری بیان کرد و گفت: وجهه هر دانشگاهی به کار تحقیقاتی آن دانشگاه است. 

وی با بیان اینکه آینده پزشکی در حال تحولات بنیادین است، افزود: در 20 سال آینده چهره پزشکی عوض خواهد شد که لازم است به این تغییرات بپردازیم و نرم افزار زندگی یا همان علم ژنتیک را مورد توجه قرار دهیم.

ملک‌زاده با بیان اینکه دنیای پزشکی به‌سمت کشفیات عظیم پیش می‌رود، افزود: در حال حاضر یک‌سوم مقالات کشور توسط علوم پزشکی تولید می‌شود اما نمی‌توانیم فقط به تولید مقالات اکتفا کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به شاخص تأثیرات مقالات و تبدیل تحقیقات به فناوری گفت: در حال حاضر عربستان با اینکه از نظر تعداد مقالات از ایران پایین‌تر است اما در شاخص تبدیل مقالات به فناوری از ما بالاتر است و این نشان دهنده سرمایه گذاری این کشور در این بخش است.

وی بر لزوم افزایش بودجه بخش پژوهش تأکید کرد و گفت: ما نتوانستیم در سال‌های اخیر یک سرمایه گذاری اساسی در تحقیقات داشته باشیم.

ملک‌زاده تبدیل پژوهش به فناوری را لازم دانست و گفت: لازم است دانشگاه‌ها سعی کنند که از پژوهش‌هایی که به فناوری تبدیل نمی‌شود، پیشگیری کنند.

وی با اشاره به احیای مؤسسه ملی تحقیقات سلامت در کشور گفت: این مؤسسه به‌عنوان یک مؤسسه دولتی که بتواند پولی برای پژوهش اختصاص دهد ایجاد شده است و پس از اعلام فراخوان، 400 طرح دریافت کردیم که برای اجرای آنها به 200 میلیارد تومان پول نیاز است. کل بودجه ما 30 میلیارد تومان در این بخش بود و نمی‌توانیم همه تحقیقات را تحت پوشش قرار دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره آزمایشگاه‌های جامع و اتاق‌های تمیز گفت: 10 آزمایشگاه جامع در حال آماده سازی است و 9 اتاق تمیز هم در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود که اکنون دو عدد از آنها راه اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ملی ثبت سرطان‌ها و مطالعات «کوهورت» در حال پیگیری است و باید بتوانیم درباره بار بیماری‌ها در کشور مطالعات جامعی انجام دهیم. در حال حاضر بر اساس یک تحقیق در مرکز قلب تهران، نیمی از عامل مرگ و میر ایرانی‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است و سن ابتلای این بیمارها از همه دنیا کمتر است، 30 تا 35 درصد این مبتلایان زیر 55 سال سن دارند که همه اینها قابل پیشگیری است و اگر کاری نکنیم نقص ماست.