به گزارش پارس به نقل از فارسحمیدرضا ترابی در پاسخ به سؤال شهروندی 40 ساله که درد شدید در گردن دارد که به انگشتان دست فشار می‌آورد اظهار داشت: دردهایی که در ناحیه گردن و شانه احساس می‌شود و به دست‌ها انتشار می‌یابد ممکن است بر اثر ابتلا به دیسک‌های گردنی باشد. معاینه بالینی، MRI و نوار عصب و عضله می‌تواند میزان گرفتگی کانال گردنی و دیسک آن را مشخص کند.

وی ادامه داد: معاینه بالینی و آزمایشات پاراکلینیکی می‌تواند مشخص کند که فرد باید تحت درمان طبی قرار گیرد یا جراحی شد و این بستگی به درگیری اعصاب گردن دارد.

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران احساس خواب‌رفتگی در دست‌ها و برق‌گرفتگی در ستون فقرات و نواحی تحتانی بدن را جزو علایم ابتلا به MS عنوان کرد و گفت: چنانچه افراد به ویژه جوانان با این علایم روبه‌رو شدند حتماً باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند تا ابتلا یا عدم ابتلا به MS در آنها بررسی شود.

این نورولوژیست گفت: برخی از دردهای گردن به علت ابتلا به میگرن به ویژه میگرن‌های مزمن است که گاهی تا گردن انتشار می‌یابد و عضلات این ناحیه را دچار اسپاسم یا گرفتگی می‌کند.

ترابی اظهار داشت: برخی از دردهای گردن نیز ناشی از اسپاسم یا گرفتگی است که با مسکن، ورزش و فیزیوتراپی بهبود می‌یابد.

این متخصص مغز و اعصاب ابتلا به آرتروز را یکی دیگر از علل دردهای ناحیه گردن عنوان کرد و گفت: کمبود کلسیم و ویتامین D3 می‌تواند در ابتلا به آرتروز گردن مؤثر باشد برای درمان این اختلال علاوه بر ورزش سطح کلسیم و ویتامین D3 را بررسی می‌کنیم و در صورت کاهش آنها در بدن از ویتامین‌ها استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر گونه درد در ناحیه گردن باید با پزشک مطرح گردد و توصیه می‌شود افراد از خود درمانی بپرهیزند چرا که گاهی علت دردهای ناحیه گردن ناشی از اختلالاتی مانند MS است.