پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- قائم‌ مقام معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: ما می‌خواهیم سطح بهداشتی در کشور ارتقا پیدا کند و بخش دولتی کیفیت خدماتش را به حد مرغوب برساند. متاسفانه درحال حاضر کیفیت خدمات درمانی پایین‌تر از استانداردهای جهانی است.

حجت‌الله مقیمی قائم‌ مقام معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در گفتگو پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: درحال حاضر بخش خصوصی ٨٠‌درصد خدمات درمانی سرپایی را پوشش می‌دهد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ٨٠‌درصد مردم برای گرفتن خدمات سرپایی مانند ویزیت، آنژوگرافی، آزمایش و... به بخش خصوصی و تنها ٢٠‌درصد به بخش دولتی مراجعه کرده‌اند. 

وی افزود: این آمار به این معنی است که بخش خصوصی باری را از دوش نظام سلامت و بیماری کشور برداشته است. از آن طرف بخش خصوصی ٢٠‌درصد بستری کل کشور را هم انجام‌می‌دهد. 

وی اضافه کرد: آمار ما نشان می‌دهد که در ‌سال ٩٣، تنها ٢‌درصد از بیماران برای ویزیت تخصصی به بخش دولتی مراجعه کرده‌اند و ٩٨‌درصد به بخش خصوصی مراجعه کرده‌اند. این نشان‌دهنده اعتماد مردم به بخش خصوصی است نمی‌توان چنین واقعیتی را انکار کرد

 

قائم‌ مقام معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: با تقویت بیمه‌ها و از آن طرف هم پوشش نظام سلامت با درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها که در اختیار وزارت بهداشت است، می‌توان خرید راهبردی در بخش خصوصی را انجام داد.

 

مقیمی یادآور شد: ٨٥‌درصد خدمات درمانی سرپایی را بخش خصوصی ارایه می‌دهد وزارت بهداشت از بخش خصوصی خرید خدمت کند

 

قائم‌ مقام معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به مراحل طرح تحول سلامت گفت: ما اگر ارتباط مالی میان پزشک و بیمار را قطع کنیم، دیگر به بیمار ارتباطی ندارد هزینه درمانش چقدر می‌شود، از آن طرف پزشک هم برایش مهم نیست که بیمار چه مبلغی را پرداخت می‌کند، یعنی شرکت‌های بیمه‌ای با پوشش کامل هزینه‌ها را به پزشک و بیمار پرداخت می‌کنند. 

وی افزود: متاسفانه برداشت نادرستی که نسبت به بیمارستان‌های خصوصی وجود دارد این است که هزینه‌های این بخش گران است. این در حالی است که تعرفه‌های درمانی در کشور یکسان است، اما بخش خصوصی هزینه و استهلاک بخش دولتی درمان را ندارد. 

مقیمی اضافه کرد: یک پرستار یا بهیار در بخش دولتی از دولت حقوق می‌گیرد و این مبلغ از میزان پولی که از بیمار گرفته می‌شود، داده نمی‌شود. اما در بخش خصوصی پول پرستار، بهیار و تخت و اتاق‌ آی‌سی‌یو هم از خود بیمار گرفته می‌شود، در بیمارستان خصوصی بیش از ٥٠ تا ٦٠‌درصد پولی که از بیمار گرفته می‌شود، برای بخش‌های دیگر هزینه می‌شود، یا پول کارکنان با آن داده می‌شود یا تجهیزات خریده می‌شود و...  بنابراین نمی‌توان گفت که بخش خصوصی پول بیشتری می‌گیرد. چه‌بسا پزشکانی هستند که ترجیح می‌دهند در بخش دولتی کار کنند، چراکه درآمد بخش دولتی بیشتر است، پزشک در بیمارستان خصوصی باید بخشی از درآمدش را به بیمارستان پرداخت کند.