به گزارش پارس به نقل از فارسسید مازیار حسینی به زلزله شب گذشته فیروزکوه اشاره کرد و گفت: این زلزله در موقعیت شرق دماوند بین مرز استان تهران و سمنان رخ داده است.

وی با بیان اینکه تقریباً زلزله به سمنان نزدیک‌تر بوده است، گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که این اتفاقات طبیعی است آماده نبودن در قبال این حوادث غیرطبیعی است.

رئیس سابق مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه همه جای ایران لرزه‌خیز است، گفت: منابع طبیعی خوبی در شهرها به واسطه زلزله‌خیز بودن رخ داده است و به خاطر آبی که در این مناطق بوده  آن محل‌ها به مکان‌هایی برای زندگی تبدیل شده چرا که آب مایه حیات است. افراد از پشت گسل‌ها آب‌ها را برداشته و از قنات‌ها استفاده می کردند.

حسینی ادامه داد: ما از نعمات زلزله استفاده می‌کنیم اما یاد نگرفته‌ایم که در قبال مشکلاتی که ایجاد می‌کند چگونه رفتار کنیم و هنوز درک نکرده‌ایم که در کشور لرزه‌خیز زندگی می‌کنیم و زلزله بخشی از طبیعت است.

وی با اشاره به اینکه زمین‌لرزه فی‌نفسه خسارت‌زن نیست گفت: مگر اینکه ساختمان‌هایی که ساخته‌ایم مقاوم نباشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران به زلزله ژاپن در سال 2010 اشاره کرد و گفت: بزرگی این زلزله 9 ریشتر بود ولی به دلیل مقاوم‌سازی ساختمان‌ها هیچ اتفاقی نیفتاد فقط یک پل تخریب شد که آن هم بر اثر زلزله نبود بر اثر سیلاب بود.

وی همچنین به زلزله سال 1923 توکیو اشاره کرد و گفت: این زلزله خسارت زیادی برجای گذاشت اما توکیو تا به امروز هر سال برای زلزله آماده‌تر می‌شود و سالانه مانور سراسری با رهبری نخست‌وزیر کشورشان انجام می‌شود تا مشکلی در هنگام وقوع زلزله نداشته باشند.

رئیس سابق مدیریت بحران شهر تهران در خصوص فعال شدن گسل تهران گفت: ما گسل مشا داریم و در شمال شرق وارد استان مازندران می‌شود و طول این گسل 400 کیلومتر است.

حسینی ادامه داد: تهران شهر پرجمعیت است و هر کدام از این گسل‌ها می‌تواند خطراتی ایجاد کند البته گسل دیشب ربطی به گسل‌های تهران نداشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در فصل زمین‌لرزه‌ها هستیم گفت: اکثر زلزله‌ها در مواقع تغییر فصل رخ می‌دهد همانند زلزله منجیل در اواخر خرداد، زلزله بم دی‌ ماه و زلزله طبس در شهریور ماه.

رئیس سابق مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه در این ایام تعداد زمین‌لرزه‌ها افزایش می‌یابد، گفت: البته این بدان معنا نیست که در سایر ماه‌ها لرزه نداشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه باید از زلزله جوادآباد ورامین و فیروزکوه درس بگیریم، گفت: باید خود را برای زلزله آماده کنیم.

وی با بیان اینکه همه گسل‌های تهران فعال هستند،‌گفت: کمربند لرزه‌خیزی از آلپ شروع و به رشته‌کوه‌های هیمالیا در چین و هند ختم می‌شود و مقیاس لرزه‌خیزی زیاد است.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با طرح این سؤال که اگر زلزله رخ دهد چه باید کرد، گفت: نسبت به موضوع زلزله نباید احساسی عمل کرد بلکه باید با منطق رفتار کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران افزود: نکته‌ این است که اگر خدای ناکرده زلزله کوچک همانند همین 4.6 ریشتر در تهران رخ دهد وضعیت چه می‌شود؟ اتفاق بدی که می‌افتد این است که جمعیت 8 میلیونی که در تهران زندگی می‌کند و با جمعیت اطراف تهران به حدود 12 میلیون نفر می‌رسند نمی‌دانند که در آن هنگام چه باید بکنند و این خطر زلزله را بزرگتر می‌کند.

حسینی بیان کرد: باید برای این موضوع فکری کرد آیا همه می‌خواهند در زمان زلزله از شهر خارج شوند، در پارک‌ها بخوابند این مسئله از خرابی ساختمان‌ها هم مهمتر است و باید مردم را آماده کنیم چرا که پیشگیری مهمتر از درمان است.

وی افزود: البته باید ساختمان‌ها و پل‌هایی که در شهر ساخته می‌شود مقاوم باشد اما باید آموزش‌های لازم در شهرها داده شود.