به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این مانور از ساعت یک نیمه شب جمعه تا شش صبح شنبه صرفا با تکیه بر توان نیروهای مردمی داوطلب و آموزش دیده محلی (دوام) در یکی از محلات تهران (شهرک والفجر، بزرگراه کردستان) برگزار شد و طی آن پس از اعلام وقوع زلزله فرضی نیروهای داوطلب وارد عملیات امداد و نجات شدند و روش‌های تخلیه امن و اسکان اضطراری تمرین شد. همچنین تخلیه آسیب دیدگان، حمل مصدوم و اطفای حریق و آواربرداری انجام شد.


دکتر احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در حاشیه این مانور ضمن اشاره به این نکته که تهران به برنامه تاب‌آوری شهری دفتر اسکان بشر سازمان ملل پیوسته و باید شاخص‌ها و اصول تاب‌آوری را کسب کند، گفت: تاب‌آوری یعنی ارتقای توانایی شهر و شهروندان برای ایستادگی، مقاومت و بازتوانی سریع در سوانح محتمل و از همین رو این برنامه بر پویایی و ارتقای ظرفیت‌های حمایت و پشتیبانی از جان و مال شهروندان تأکید دارد.

وی افزود: گسترش گروه‌های داوطلب مردمی در سطح محلات، انجام مانورهای آمادگی و اجرای برنامه آموزش مردمی در همین زمینه در دستور کار قرار دارد؛ چرا که نقش مردم در امدادگری در ساعات اولیه حوادث بی‌بدیل است.

وی گفت: توان مدیریت بحران باید در سطح محلات و با تکیه بر توان مردمی تقویت شود و حادثه‌ای همچون زلزله، شب و روز نمی شناسد، بنابراین مانورهای شبانه و مردمی اهمیت زیادی دارد و حضور و نقش آفرینی مردم مایه دلگرمی، امیدواری و افزایش فعالیت نهادهای خدمات اضطراری و مدیریت شهری است.

جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران تاکید کرد: آمادگی در برابر سوانح به ویژه زلزله باید به دغدغه روزانه مردم و مسئولان تبدیل شود تا در صورت وقوع زلزله با کمترین تلفات و خسارات مواجه شویم.

بنابر این گزارش، عظیم بابایی شهردار و رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه 6 که در محل مانور حضور داشت نیز با اشاره به سناریوی در نظر گرفته شده برای تخلیه امن در این مانور گفت: بر اساس این سناریو با وقوع زلزله‌ای به بزرگی 6.2 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین و در عمق 16 کیلومتری آسیب‌هایی به منطقه وارد شده که منجر به ریزش پل‌ها و فرونشست در بزرگراه‌های اطراف شده است، در نتیجه با توجه به آسیب‌های وارد شده به معابر منطقه امکان کمک رسانی نیروهای رسمی امدادگر به آسیب دیدگان در 12 ساعت اولیه وقوع زمین لرزه فرضی مقدور نبود، بنابراین تمامی فعالیت‌ها همچون امداد و نجات، آوار برداری، تریاژ (دسته بندی مجروحان) و حمل مصدوم توسط نیروهای داوطلب واکنش محله انجام شد.

مهدی خسروانی، دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه 6 درباره برگزاری این مانور گفت: برای نخستین بار در اجرای مانورهای شهری، همه اقدامات از قبیل کمک رسانی به مصدومان، تخلیه امن، اطفای حریق، تریاژ، راه اندازی اردوگاه برای اسکان شهروندان و تامین امنیت اردوگاه و عملیات تدفین به طور کامل توسط داوطلبان گروه‌های دوام انجام شد.

وی افزود: برای برگزاری این مانور شهروندان عضو گروه‌های داوطلب ناحیه تحت نظر استاد برجسته امداد و نجات به مدت یک ماه صبح و عصر به تمرین مواردی همچون حمل مصدوم در آوار، آوار برداری و نجات مصدومان و چگونگی اسکان در شرایط بحرانی پرداختند.

وی گفت: روش‌های پیشگیری و آمادگی، نقش موثری در کاهش خسارات ناشی از پدیده‌های طبیعی و غیرطبیعی دارند. یکی از محورهای مهم برای محقق ساختن این امر آشنایی و آمادگی همگانی و مشارکت در مدیریت بحران است.

خسروانی با اشاره به شبیه سازی شرایط سخت بعد از وقوع بحران در قالب چنین مانورهایی گفت: این مانورها در راستای اقدامات پیشگیرانه و نحوه مدیریت در بکارگیری امکانات و تجهیزات جهت ارتقای ایمنی شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است.