به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خدیجه رحمانی متخصص تغذیه گفت: انسان‌ها در طول روز به یک برنامه غذایی مناسب انرژی مورد نیاز بدن خود را رفع می‌کنند اما فعالیت‌هایی که در مدتی از روز انجام می‌دهند باعث می‌َشود که ذخایر انرژی بدنشان به تدریج کاهش یابد.

وی ادامه داد: در تغذیه نرمال یک مقدار کربن هیدرات بر اثر خوردن مواد غذایی به صورت گلیکوژن در قسمت کبد و عضلات ذخیره شده که در صورت کاهش انرژی از این ذخایر استفاده می‌شود.

وی در خصوص گرسنگی اظهار کرد: بیش از 8 الی 10 ساعت برحسب میزان ذخیره هر فرد (کم و زیاد) در زمان معینی منبع غذایی به پایان می‌رسد و در این صورت بدن از ذخایر چربی به عنوان انرژی مصرف می‌کند.

باورهای اشتباه و رایج

وی افزود: بسیاری از افراد به این پندار هستند که اگر گروه کربوهیدرات را از برنامه غذایی خود (نان و برنج) حذف کنند به به جای آن از انواع شیرینی‌ها (کلوچه و کیک) استفاده کنند مناسب‌تر است اما بدن به سرعت قند شیرینی‌ها را دریافت می‌کند. و قند خون افزایش می‌یابد. در نتیجه با افزایش قند خون انسولین ترشح می‌شود و مجددا فرد با کاهش قند خون مواجه می شود بنابراین تمایل شدیدی به انواع شیرینی‌ها دارد و در نتیجه به مرور زمان باعث سندرم متابولیک، مقاومت انسولین و دیابت می‌شود.

من گرسنه‌ هستم، میل به خوراکی‌ دارم؟!؟

تفاوت بین گرسنگی کاذب و گرسنگی واقعی

وی در خصوص مواد غذایی که فرد تمایل به خوردن ان را دارد گفت: وقتی دنبال یک خوراکی یا طعم خاص هستید در واقع یک جور حالت هوس برای شما پیش آمده بنابراین هر غذایی که بتواند این احساس را کاهش دهد برایتان کافی بوده در صورتی که در گرسنگی فقط نیاز به غذا خوردن پیدا می‌شود.

البته ناگفته نماند که اگر این احساس مرتب ادامه داشته باشد نشانه‌ای پرخوری است.

وی در خصوص تفاوت گرسنگی و گرسنگی واقعی بیان کرد: خیلی زمان‌ها افراد میل به خوردن را با نیاز به خوردن اشتباه می‌گیرند و در این زمان رژیم غذایی از بین می‌رود در این صورت به تدریج وزن فرد افزایش می‌یابد.

آژیر زمان گرسنگی

وی در پایان هشدار داد: هیچ وقت نباید زمان گرسنگی بیش از هشت ساعت باشد که در غیر این صورت فرایند تنظیم نامنظم می‌شود بنابراین حجم زیادی از مواد غذایی وارد بدن می‌شود تا جایی که بدن دیگر قادر به دریافت آن نیست پس به چربی تبدیل می‌َشود (حتی اگر این مواد غذایی پروتئین باشد) و حاصل این فرایند افزایش وزن می‌باشد.