به گزارش پارس به نقل از ایرنا، درمان و آموزش پزشکی، فناوری توالی یابی نسل جدید ژنتیکی با بررسی اطلاعات ژنتیکی افراد، نقش موثری در تشخیص بیماری ها و مشکلات پزشکی بیماران دارد.

دکتر حمیدرضا خرم خورشید درباره این مرکز افزود: تکنولوژی جدید و پیشرفته توالی یابی نسل جدید ژنتیکی ، برای اولین بار در سال 2002 میلادی در قالب پروژه ای توسط محققان و دانشمندان کشورهای آمریکا، انگلیس و ژاپن با صرف هزینه هشت میلیارد دلار بکار گرفته شد که طی آن کل اطلاعات ژنتیکی دو نفر را خوانده و آنالیز کردند.

وی گفت: این تکنولوژی پیشرفته توانایی دارد تا کل اطلاعات ژنتیکی هر فرد را خوانده و آنالیز کند اما تاکنون در ایران نبوده و برای اولین بار با ساخت و تجهیز مرکز آن در دانشگاه علوم بهزیستی، می توان خدمات فوق تخصصی مربوطه را به دانشگاه ها و مراکز علمی سراسر کشور ارایه داد.

وی خاطر نشان کرد: این خدمات هم اکنون در جهان ، به ازای هر فرد، بین پنج تا شش هزار دلار هزینه دارد؛ با راه اندازی این مرکز در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، این توانایی وجود خواهد داشت تا مراکز علمی سراسر کشور، نمونه های DNA افراد را که منبع ژن آنان است، به این مرکز ارسال کنند و مرکز نیز نسبت به ارایه خدمات فوق تخصصی ' آنالیز اطلاعات ژنتیکی ' نمونه های ارسالی اقدام کرده و قدم های موثری در تشخیص بیماری ها و مشکلات پزشکی بیماران بردارد.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی اضافه کرد: بخش دیگری از برنامه پیش بینی شده برای این مرکز فوق تخصصی، اجرای پروژه ' ایرانوم ' است که تصمیم داریم تا اطلاعات ژنتیکی تعدادی از اقوام مختلف ایرانی را توالی یابی کرده و اطلاعات مربوطه را در یک بانک اطلاعات نگهداری کنیم.

وی درخصوص زمان بهره برداری از این مرکز، گفت: برای راه اندازی این مرکز، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز همکاری دارند و رفع بخشی از نیازها را متعهد شده اند.

خورشید توضیح داد: دانشگاه علوم بهزیستی تاکنون با صرف مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون تومان ، نسبت به تعهدات خود که اجرای مراحل اولیه ساخت محل استقرار مرکز ، خرید تجهیزات اولیه و آموزش نیروهای متخصص با همکاری انستیتو ' مارکس پلانک ' آلمان بوده، عمل کرده است.

وی افزود: براساس توافق انجام شده با وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز قرار است یک میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت و دو میلیارد و 700 میلیون تومان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تکمیل این پروژه داده شود که تاکنون معاونت علمی ریاست جمهوری مبلغ 650 میلیون تومان برای این پروژه هزینه کرده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند، این مرکز تا پایان سال جاری ، به بهره برداری خواهد رسید.