به گزارش پارس به نقل از قدس آنلاینتشخیص علت دقیق ابتلا به بیماری کبد چرب مشکل است زیرا نمی توان عوامل قطعی برای آن در نظر گرفت. با این حال، متخصصان برخی عوامل را در بروز این بیماری بسیار مهم می دانند. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلالات متابولیکی

استرس اکسایشی

چاقی

مشکلات تغذیه ای

دیابت

مصرف بیش از حد چربی و شکر

وجود مواد سمی در بدن

ابتلا به بیماری دیگر نظیر هپاتیت و التهاب روده ها

نقش تغذیه در مقابله با بیماری

تغذیه تاثیر قابل توجهی در کنترل و مقابله با بیماری کبد چرب دارد. در این صورت لازم است تا مقدار کالری دریافتی حتما کنترل شود. به این ترتیب می توان از تورم، هضم سنگین و همچنین خستگی مزمن همراه با بیماری پیشگیری کرد. در واقع سؤال بسیاری از افراد مبتلا به کبد چرب ان است که " چه خوراکی ها باید بخورم؟"

فیبرها ترکیبات غذایی بسیار ضروری هستند. فیبرها احساس سیری به همراه دارند و باعث می شوند تا اشتها کنترل گردد. در این صورت مصرف چربی ها و شیرینی ها کاهش می یابد.

نان، برنج و پاستا

 جو دوسر و ذرت طبیعی برای وعده صبحانه البته بدون شکر

مصرف سبزیجات سه بار در هفته. سبزیجات برگ دار سبز باید حتما در برنامه غذایی گنجانده شود.

اجتناب از مصرف شکر. برای شیرین کردن خوراکی ها باید از شیرین برگ استفاده کرد. این شیرین کننده طبیعی بدون فروکتوز و ساکاروز است و به همین دلیل برای کبد مناسب خواهد بود. به علاوه، مصرف روزانه میوه ها نیز باید کاهش یابد زیرا میوه ها سرشار از قند هستند.

پرهیز از مصرف شیر گاو. همچنین توصیه می شود ماست بدون چربی مصرف گردد.

افزایش دریافت ویتامین های A،C،E و سلنیوم. حتما این عناصر را به برنامه غذایی خود بیافزایید زیرا مانع از تحلیل سلول ها می شوند. ماهی های چرب، زرده تخم مرغ، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، فلفل، گردو، اسفناج و آووکادو را حتما میل کنید. پسته، گردو، دانه کدو تنبل، قارچ و سبوس گندم منابع سلنیوم هستند. سلنیوم آنتی اکسیدانی قوی است که کبد را پاکسازی می کند.

لیمو یک خوراکی بی نظیر برای مقابله با کبد چرب است. حتما آن را به آب آشامیدنی و سالاد اضافه کنید. مصرف آن همراه با هویج نیز بسیار مفید خواهد بود.

دیگر توصیه های مهم

بهتر است در مصر ف داروها به خصوص مسکن ها و داروهای ضدالتهاب زیاده روی نشود.  

روزانه یک ساعت پیاده روی را در عادات خود داشته باشید. انجام تمرینات ورزشی برای کاهش وزن و تناسب اندام بسیار مفید است. در ابتدا با نیم ساعت پیاده روی روزانه شروع کرده و سپس مدت آن را افزایش دهید.

تحقیقات اخیر از خواص مفید قهوه و چای برای پیشگیری از کبد چرب حکایت دارد زیرا کافئین تاثیر پیشگیرانه دارد. این ماده می تواند از بعضی بیمار یها مانند دیابت و همچنین علائم بیماری پارکینسون نیز پیشگیری کند. توصیه می شود ظهر یک فنجان قهوه و بعد از ظهر یک فنجان چای میل شود.