به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این طرح در قالب تشکیل «پرونده سلامت الکترونیک» دنبال می‌شود و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بنیاد برکت در اجرای آن به‌طور مشترک با یک‌دیگر همکاری دارند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد برکت، سیدمحمد پورحسینی، مدیرعامل شرکت برکت تل با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر 200 هزار نفر دارای پرونده سلامت الکترونیک برای بهره‌گیری از خدمات پزشکی از راه دور هستند و این رقم تا پایان سال جاری از مرز 320 هزار نفر خواهد گذشت.

وی با بیان این‌که هدف اصلی بنیاد برکت، محرومیت‌زدایی در روستاها است، خاطرنشان کرد: شرکت برکت‌تل وابسته به بنیاد برکت، هم راستا با این هدف به دنبال ادغام سلامت الکترونیک در بخش دولتی و خصوصی و افزایش سطح سلامت روستاییان در همه‌ی حوزه‌های بهداشت از جمله غذا و دارو است.

پورحسینی با بیان این‌که سلامت الکترونیک به معنای استفاده از زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین در حوزه‌ی سلامت است، یادآور شد: در حال حاضر از این نوع فناوری به منظور ارتقای سطح سلامت در مناطق روستایی کم‌تر توسعه‌یافته استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: به‌کارگیری شبکه‌های الکترونیکی امکان حذف فاصله میان بیمار و پزشک معالج را فراهم کرده است و خدمات پزشکی از راه دور از طریق بهورزان به فرد متقاضی ارایه می‌شود.

پورحسینی با اشاره به ورود فناوری درمان از راه دور به کشور گفت: پزشکی از راه دور یا دوراپزشکی با هدف ارتقای سلامت تاکنون به شکل آزمایشی در شهرستان پاوه در استان کرمانشاه، کلیبر در استان آذربایجان شرقی و زهک واقع در شهرستان زابل استان سیستان و بلوچستان اجرا شده است.

مدیرعامل برکت‌تل با بیان این‌که تا پایان سال جاری نیز دو منطقه‌ی دیگر به تله مدسین مجهز می‌شوند، افزود: خدمات پزشکی از راه دور امسال در مجموع برای 120 هزار نفر در شهرستان اسکو استان آذربایجان شرقی و طلاب حوزه‌ی علمیه در استان قم ارایه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برکت‌تل، پایداری شبکه‌ مخابراتی در شهرستان اسکو برای ارایه‌ خدمات دوراپزشکی و صدور پرونده‌ی سلامت الکترونیکی را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: در حال حاضر برای این کار، علاوه بر آموزش کارکنان، اقدامات لازم برای طراحی و تولید نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مورد نیاز انجام گرفته است و تا 4 ماه آینده پرونده سلامت الکترونیک 100 هزار نفر در این منطقه تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به اصلاح فرآیند سلامت خاطرنشان کرد: با استفاده از زیرساخت‌های الکترونیک، افزایش سطح سلامت مردم دنبال می‌شود.

لازم به توضیح است، بنیاد برکت در سال 1386 از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و با رهنمودهای مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، با هدف ارایه‌ خدمات اجتماعی، توسعه و توانمندسازی مناطق کم‌تر توسعه‌یافته و محروم کشور و ارتقای سلامت جامعه تشکیل شد و هم‌اکنون در زمینه‌ توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی در مناطق یادشده، توسعه‌ فضاهای آموزشی از طریق تأسیس مدارس برکت در روستاها، افزایش دسترسی آحاد جامعه به‌ویژه مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی، توسعه‌ی خدمات زیربنایی و فرهنگی در این مناطق، توسعه‌ خدمات مالی (بانکی و بیمه) در مناطق محروم و توسعه‌ محصولات راهبردی دارویی با تأکید بر فناوری‌های نوین فعالیت می‌کند.