به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حسین انتظامی در مراسم روزی برای خبرنگار که به مناسبت روز خبرنگار در تالار وحدت در حال برگزاری است، اظهار داشت: مسائل روزنامه‌نگاران به دو دسته حقوقی و رفاهی تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: نیازهای جریان رسانه‌ای، روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگاران در مسائل حقوقی بنیادی‌تر از مسائل زیستی و رفاهی است و اینجا تشکل‌های مطبوعات اهمیت پیدا می‌کند که در طراحی و اجرای آنها باید کمک شود. اگر شعار دولت عقب‌نشینی به نفع صنوف باشد حرکت به سمت دولت حداقلی ادامه خواهد داشت.

انتظامی تصریح کرد: ما در عرصه مناسبات سیاسی نیز این آسیب را داریم که باید نوعی پختگی ایجاد شود. نهادسازی صرفا ایجاد یک تشکل در سازمانها نیست بلکه برای نهادسازی لازم است مناسبات دموکراتیک برقرار شود و به عنوان نماینده یک تشکل مطالبات آن تشکل را دنبال کنیم. در حوزه رسانه هرچقدر تشکل‌ها غیرسیاسی شود دو ماموریت مذکور را بهتر انجام می‌شود وگرنه به آنها برچسب سیاست زده می‌شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: در این صورت شاهد نخواهیم بود که خبرنگاران نقش کیسه‌های شن جنگ‌های سیاستمداران را بازی کنند.

وی خاطرنشان کرد: ماموریت‌ها باید از هم تفکیک شود و برای رعایت اخلاق حرفه‌ای با هم میثاق ببندند. ما باید روش‌های مبنایی و غیرپوپولیستی را دنبال کنیم و سیاست‌هایی دنبال شود که به نفع این قشر باشد. 

انتظامی با اشاره به اقدامات برجستگان این حوزه افزود: حل مسئله بیمه خبرنگاران از مجرای صحیح و حل مسائل رسانه‌ها با سازمان تامین اجتماعی دنبال شده و در حال پیگیری است. یکی دیگر از محورهایی که لازم است دولت به عنوان یک ریل‌گذار فراهم کند دسترسی آزاد به اطلاعات است، این دولت اجرای این قانون را وجهه همت خود قرار داده است. این قانون در جهت استیفای حقوق شهروندی و ابزار کار رسانه‌هاست. 

وی در پایان گفت: شهادت می‌دهم که برای نخستین بار است وزیر فرهنگ در تمام جلسات هیئت نظارت بر مطبوعات حضور دارند و این نشانده اهتمام ایشان به این موضوع است.