*کمبود خواب روی جوانان بیشتر از افراد مسن تأثیر می گذارد:

نتایج بررسی ها نشان می دهد، افراد جوان نیاز به خواب بیشتری دارند اما افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال نسبت به افراد میانسال و مسن، بیشتر دچار کمبود خواب هستند.

*حتی یک ساعت خواب اضافه می تواند مانع از بروز تصادفات شود.

آمارها نشان می دهد، روزی که ساعت ها جلو کشیده می شود و ما می توانیم بیشتر بخوابیم، به طور چشمگیری تصادفات کاهش پیدا می کند. این امر نشان می دهد که قبل از این که رانندگی کنید، باید خوب بخوابید.

*زنان به یک ساعت خواب بیشتر نیاز دارند:

نتایج بررسی ها نشان می دهد، زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری نیاز دارند.

*در زمان حرکت تند چشم (REM) در خواب، مغز رشد می کند.

در مرحله REM باعث می شود نورون های بیشتری در مغز به هم اتصال پیدا کند.

*آپنه خواب شایع است:

تقریباً ۱۰ درصد از مردم دچار آپنه خواب هستند؛ به این معنا که برای مدت خیلی کوتاهی نفس کشیدنشان قطع می شود. در یک شب، این حالت ممکن است صدها بار اتفاق بیفتد و یکی از علت های اصلی خرخر کردن است. آپنه خواب برای قلب مضر است؛ بنابراین بهتر است که کنترل شود.

*دمای بالا و بی خوابی با هم ارتباط نزدیکی دارد:

حتماً دریافته اید که زمانی که احساس گرما می کنید خواب رفتن سخت می شود. این به آن علت است که دمای بدن با چرخه خواب و بیداری ارتباط نزدیک دارد و در صورت بالا بودن دما، در خوابیدن تداخل ایجاد می شود.

*هر مقدار نور می تواند شما را از خواب بیدار کند:

نور ماده شیمیایی «بیداری» را در مغز تحریک می کند. برای برخی افراد این مکانیزم خیلی بالاست و کمترین نوری باعث بیدار شدن آن ها می شود بدون این که متوجه این موضوع شوند.

*نوجوانان به خواب بیشتری نیاز دارند تا بزرگسالان:

نوجوانان، به خواب بیشتری نیاز دارند در حالی که بزرگسالان فقط به ۷-۶ ساعت خواب نیاز دارند.

*بی خوابی می تواند پیامدهای مخربی داشته باشد:

طولانی ترین زمان بدون خواب که ثبت شده است ۱۸ روز، ۲۱ ساعت و ۴۰ دقیقه است. فردی که این رکورد را از خود به جا گذاشت دچار اختلالاتی مانند پارانویا، تاری دید، افت حافظه و تمرکز شد.

*خواب در حیوانات

برخی حیوانات مانند اردک ها و دلفین ها نیاز دارند همیشه بیدار بمانند. آن ها با خاموش شدن نیمی از مغز وارد یک حالت نیمه خواب و نیمه بیداری می شوند.