به گزارش پارس به نقل از ایسنا نقش داروهای ضدویروسی این است که اچ آی وی موجود در جریان خون را می‌کُشند اما ذخایری پنهان از آن را دست نخورده باقی می‌گذارند.

مطالعه منتشر شده در نشریه پلاس وان نشان داد که این دارو در فعال کردن ویروس‌های پنهان ایدز بسیار موثر است. متخصصان می‌گویند که این نتایج جالب توجه است اما باید اطمینان یافت که این دارو خطری برای بیماران آلوده به اچ آی وی ندارد.

خطر ذخایر پنهان اچ آی وی در یک کودک اهل می‌سی‌سی‌پی ثابت شد. او در زمان تولد داروهای ضدویروسی دریافت کرد. اما به‌رغم آنکه برای دو سال عاری از ویروس به نظر می‌رسید با توقف داروها، ویروس دوباره ظاهر شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، تیم دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در «دیویس» در مورد داروی «پی ای پی 005» (PEP005) تحقیق کرد. این یکی از اجزای درمانی برای جلوگیری از بروز سرطان در پوستی است که در اثر آفتاب آسیب دیده است.

آنها دارو را در سلول‌های کشت شده در آزمایشگاه و همچنین روی بخش‌هایی از سیستم ایمنی استخراج شده از بدن 13 فرد مبتلا به اچ آی وی امتحان کردند.

در نهایت آشکار شد که این دارو در فعال کردن اچ آی وی پنهان بسیار موثر است و می‌تواند نماینده روش تازه‌ای برای مقابله با این ویروس باشد. با این حال این دارو هنوز مستقیما در افراد مبتلا به اچ آی وی آزمایش نشده است.

پروفسور «شارون لوین» از دانشگاه ملبورن نتایج را جالب خواند و گفت:‌ این مطالعه خانواده دیگری از داروها را به فهرست داروهای بالقوه آزمایشی برای حذف انواع با دوام اچ آی وی می‌افزاید، هرچند کار زیادی باقی است تا تاثیر آن روی بیماران مشخص شود.