به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانبوی بد دهان یک مشکل شایع است که تاثیر منفی بر اعتماد به نفس افراد می گذارد. 

گفتنی است،‌ بدی بوی دهان علل مختلفی دارد که یکی از آنها ایجاد بو به دلیل باکتری‌های تجزیه کننده مواد غذایی و ایجاد گوگرد است. 

عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی لاغری بسیار سخت و سنگین و همینطور ورزش شدید که موجب از دست دادن مقدار آب فراوان از بدن می‌شود در ایجاد بوی بد دهان موثر است اما در عین حال جویدن گیاهان می‌تواند سبب رفع بوی نامناسب دهان شود. 

کارشناسان برای تشخیص بوی بد دهان انجام کارهایی چون بازدم در کف دست، بازدم در یک قاشق فلزی و سپس بوییدن آن و نیز بو کردن ترشح بزاق دهان را معرفی می‌کنند.  

بوی نفس افراد در طول ساعات مختلف روز تغییر می‌کند و بویژه پس از خوردن غذا تشدید می‌شود. 

به گفته کارشناسان هر اقدامی که سبب کم آبی بدن و تغییر تعادل PH دهان شود می‌تواند منجر به رشد باکتری‌های دهان و بروز بدبویی شود. 

از جمله علل دیگر مصرف تنقلات شیرین است که با افزایش سطح باکتری‌های محیط دهان سبب شکستن تعداد بیشتری مولکول چربی و انتشار بیشتر ذرات گوگرد در محیط دهانی می‌شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم مسواک منظم‌، مشکلات گوارشی مانند افزایش اسید معده و عدم استفاده از نخ دندان نیز مسبب ایجاد بوی نامطبوع در دهان است. 

حال برای رفع بوی نامطبوع دهان انجام کارهایی چون مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، جویدن گیاهانی چون جعفری،‌ رازیانه، شوید، افزایش میزان مصرف آب، مصرف ادویه‌هایی چون دارچین، هل و میخک می‌تواند بوی نامطبوع دهان را از بین ببرد.

این ترکیبات علاوه بر رفع بوی نامطبوع سبب خنک شدن محیط دهانی و کاهش پوسیدگی سطح دندان‌ها نیز می‌شوند.

در عین حال اجتناب از خوردن مواد غذایی چون مواد شیرین، پرچرب، سیر، پیاز، غذاهای تند و قهوه می‌تواند سبب عدم ایجاد بوی نامطبوع دهان شوند.